تنها مسیر (قسمت اول)

بسم الله الرحمن الرحیم


با توجه به ضرورت دشمن شناسی و بررسی نظام دینی و این امر که اولین و اصلی ترین دشمن انسان، نفس اوست ؛ در "سری پست های تنها مسیر" مباحثی از سلسله جلسات تنها مسیر استاد پناهیان پیرامون "اهمیت مبارزه با هوای نفس و نظم در امور دینی" راخواهیم داشت.

در این بخش به اهمیت سروسامان دادن امور و افکار دینی پرداخته شده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 

ج1: باید نظام معارف و توصیه های دینی را درک کنیم/ پراکندگی معارف دین یکی از دلایل بدینی  است/ جهاد با نفس، نخ تسبیح تمام فضایل است 

"تنها مسیر" (راهبرد اصلی در نظام تربیت دینی)

گزیدهای از اولین جلسه سخنرانی ایشان را در ادامه میخوانیم: 

باید نظام معارف و توصیه های دینی را درک کنیم 

• انسان نیاز دارد که هر چند وقت یکبار، ذهن خود را مرتب کند. مانند اتفاقی که در مورد کامپیوتر میفتد که گاهی اوقات لازم است فایل های اضــافی پاک شــوند و طبقهبندی درســتی از اطلاعات موجود صــورت بگیرد. اگر نتوانیم اطلاعات کامپیوتر را نظم داده و فهرست بندی کنیم، طبیعتاً نمیتوان درست از آنها استفاده نمود. در ذهن انسان نیز همین اتفاق میافتد. ما توصیه ها و معارف دینی بسیاری را میدانیم ولی میبایست آنها را سامان دهیم. 

• پراکندگی آگاهیها در ذهن ما باعث میشود به جایی نرسیم. یکی از اهداف ما در این  سلسله از جلسات این خواهد بود که برای دانه های تسبیح فضائل، توصیه ها و معارف دینی، یک نخ پیدا کنیم. نخی که اگر نباشد، دانه های تسبیح پراکنده میشوند. باید نظام معارف و توصیه های دینی را درک کنیم. 

1. تنظیم معارف دین حول یک محور اصلی، باعث میشود »انرژی« خود را درست صرف کنیم/ و امکاناتمان را هدر ندهیم 



دانلود صوت/ جلسه ی اول سلسله جلسات تنها مسیر در نظام تربیت دینی/ استاد پناهیان


واحد خواهران

 


• متأســفانه بسیاری از معارف دینی به ویژه معارف اخلاقی ما نزد علاقمندان به این معارف از یک پراکندگی و بی نظمی برخوردار است و اغلب کتب اخلاقی و معنوی هم این پراکندگی را برطرف نمیکنند، بلکه در برخی موارد، بر این پراکندگی میافزایند. در بســیاری از کتب اخلاقی تعدادی از فضائل و رذائل اخلاقی را در کنار هم فهرست کردهاند ولی ارتباط آنها با یکدیگر دقیقا معلوم نیست. 

2و3. به دلیل عدم انسجام معارف اخلاقی در ذهن علاقمندان، معلوم نیست از کدام فضیلت باید شروع کرد؟!/پراکندگی معارف دین یکی از  دلایل بی دینی                                                                                                                                                   درحالیکه در معارف دینی ما، نظم وجود دارد ولی عدم درک صحیح این نظم، باعث میشود  در برخورد با معارف ضعیف عمل کنیم و یا عمل به دستورات و معارف را کاری نشدنی بدانیم. 

• یکی از دلایل بی دینی کردن برخی از افراد همین آشفتگی هایی است که در معارف احساس میکنند. 

 1 

 

• از طرف دیگر شناخت و فهم نظام موجود در معارف دینی، برای کسانی که در صدد کار فرهنگی هستند ضروری است تا مدام تردید نکنند که الان اولویت با کدام کار است؟

4و5و6. نظم دادن به داناییهای دینی شوق ما را به حرکت بیشتر میکند / قدرت مراقبت میدهد/مراقبت را ثمربخش میکند 

7. برای ارزیابی خودمان به این نظم نیاز داریم

• یکی از نتایج این تشــتت و پراکندگی معارف این است که  بعضیها آدم خوبی هستند ولی خودشان را آدم خوبی نمیدانند و بعضــیها هم آدمهای بدی هســتند ولی خودشان را آدمهای خوبی میدانند؛ چون معارفی که دارند، نظام ندارد. یعنی برای ارزیابی از خود هم نیاز به چنین نظامی داریم. 

8. شناختن این نظام برای مناجات با خدا هم ضروری است/از چه کمبودی توبه کنیم؟

• انسان هنگام مناجات و استغفار باید بداند که از چه کاستی و کمبودی باید توبه کند. انسان باید درد خود را بشناسد تا بتواند به دنبال مداوای آن باشد.

۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
About Me
سلام علی آل یس
تا زمانی که انـسان تـوان شـناخت امام را نداشته باشد، سخن گفتـن از ظـهور او بی‌معناست. ظهور امام واقعه‌ای نیسـت که ناگـهان روزی اتفـاق افتد، بلـکه امـری اسـت کـه هـر روز در وجـدان مـؤمنان شیعی، حاصل مـی‌شود.
ظـهـور آینـده‌ی امـام مـسـتلزم اسـتـحاله‌ی قلـب انسان‌هاست و این ظهور تدریجی به ایمـان پیـروان و نفس وجود آنان بستگی دارد.

ما نیز معنـای انتـظار را نارضـایتی از وضـع مـوجود و تلاش جهت بهبود اوضاع می‌دانیم.

و ایـن بـهانـه‌ای شـد تـا بـامــدد ربّ مــنّان در سـال 1388در کانونی با نام متبرک «کانـون مـهـدویت تسنیم» با هــدف اعـتلای اسـلام و تلـاش در جـهت تعجیل فرج گرد هم آمدیم.

نــام کــانون را بــا الــهام از آیـه‌ی 27 سوره‌ی مبارکه مطففین (وَ مِـزَاجُهُ مِن تَسْــنِیمٍ عَـیْنًا یَـشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ) "تسـنیم" برگزیدیم تا بکوشیم مصداقی از معنای آن و همچون آن چشمه‌ی جوشان باشیم.

سعـی بر ایــن بود که مهــارت‌های مخـتلفی برای منـتظران آن حضــرت تبــین و تفــسیر شود. کانون فرصــتی‌ست برای اعـلام حــضور هـر مـنتظری که خــواهان به ســر آمدن ایــن انتـظار است تا به هر نحوی که می‌تواند در جهت تحقق اهداف انتظار بکوشد.
و به انتظار تو دیگر ننشـستیم، یا علــی گفتیم و به امید آمدنتان ایستادیم،
باشد که قبول درگاهتان افتد.

__________________________

- هنر آن است که فردی بی‌هیاهوهای سیاسـی و خودنمایی‌های شیــطانی بــرای خــدا به جهاد برخیزد و خــود را فــدای هــدف کند، نه هوی و این هنر مردان خداست.
امام خمینی (رحمة الله علیه)

- هرچه زمان می‌گــذرد، تجــمع اصــحاب حــق را، "واجب‌تر و فوری‌تر" احساس می‌کنم.
امام خامنه‌ای (مدّظله العالی)

دستان مشــتاقت را به گرمـی می‌فشــاریم، اینجا کانون مهدویت تسنیم.

بسم الله الرحمن الرحیم:
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان