چگونه به وسعت روح دست بیابیم؟

بسم الله الرحمن الرحیم

چند روز پیش یکی از دوستان سوالی پرسید که چگونه میشود به وسعت روح دست پیدا کنیم ؟

سوال در ذهنم مانده بود که اگر قرار باشد آن را در یک جمله بگوییم بهترین جمله چیست ؟

روایتی در کتاب اندیشه پنهان دیدم که در زیر آورده ام :

از حضرت علی علیه السلام میپرسند : "بِمَ نِلتَ بما نِلتَ " تو چگونه به این همه رشد و عظمت و بزرگی رسیدی ؟ از چه به این همه رسیدی ؟ حضرت علی علیه السلام در جواب میفرمایند : " انا کنتُ بوّاباً علی بابِ قلبی " من بسیار نگهبان دروازه دلم بودم ، هر محرک و هر الهی را در دلم و قلبم راه نمی دادم . تنها محرک و الهی را راه می دادم که مرا بارور کند و به رشد برساند نه اینکه از من بکاهد و مرا مصرف کند . 


ما اگر بپذیریم که نیاز عالی مان رشد است و بزرگتر از این دنیاییم و استمرار داریم و در این دنیای نظام مند هر حرکت و عمل و حرف ما تاثیر گذار است به دنبال محرک و حاکم و ربی هستیم که از ما به ما آگاه تر باشد و از ما بالاتر است و بر ما و همه ی ارتباطات ما حاکم است و بر پیچیدگی ها آنها عالم.

حالا با این حرف ها بین علاقه و نفس و هوا یا موقعیت های اجتماعی و نگاه مردم و همسر و فرزند و مردم و حرف هایشان یا پول و قدرت و ثروت و مدرک و دنیا و جلوه ها و زینت هایش یا ترس و دلواپسی و وسوسه های شیطانی و تبلیغات یا الله  باید انتخاب کنیم و صعود و وسعت یا سقوط و کم شدن خود را رقم بزنیم.

پس راه همان است که بنشینیم بر سر دروازه ی دل مان و محرک هایش را بسنجیم.

میشود در سعی - که نسبت سود به سرمایه های ماست - به مرد راه حضرت امیر المومنین شبیه بشویم.

انشاء الله

۴ نظر ۰

مدافع حرم

بسم الله الرحمن الرحیم


یکی از خطر های پیش رو در هر انقلابی ، کم کاری یا انحراف انقلابیون است . در این مورد قبلا صجبت هایی شده است اما آنچه که کمتر در نظر گرفته میشود نسلی است که به اعتبار انقلابیون گذشته فعال اند و بر دوش شهادت و جانبازی آنها مسیر سلوک سیاسی را طی میکنند .

نسل های بعدی انقلابیون اسلامی همچون شمشیری دو لبه اند که اگر بی تفاوت باشیم آنها خود مقابل راهی که اجدادشان باز کرده اند می ایستند و اگر آنها را اصولی و لطیف زیر پر و بال خود بگیریم ، شتابشان از پدران به مراتب بیشتر خواهد بود .

شاید فلسفه ی تاسیس بنیاد شهید هم همین باشد ولی آن را تجربه ی موفقی نمیدانم.

حال یکی از موقعیت های پیش روی انقلاب اسلامی نسل شهدای مدافع حرم است . ما در مورد شهدای انقلاب و دفاع مقدس شبهات زیادی شنیده ایم که شاید به سادگی توانستیم پاسخ بدهیم ولی با این حال میبنیم عده ای نتوانستند آنها را بپذیرند که مثلا آنها ما را تنها گذاشتند و اینها که مانده اند بر سر جیفه ی دنیایش اینگونه به جان هم افتاده اند.

اما این بار برای شهدای مدافع حرم این قصه ، تکرار میشود . این یک موقعیت است . اگر بتوانیم در این موقعیت نسلی انقلابی برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در دنیا تربیت کنیم ، شکر این موقعیت را به جا آورده ایم ولی اگر رها کنیم و فرزندان شهدای جهانی اسلام را به دست زمان سپرده تا خود هر گونه که خواستند در این دنیای شبهه رشد کنند باخته ایم و سزای این ناسپاسی قطعا رنج مضاعفی است .

باید باری نسل آینده ی مدافعان حرم از امروز اندیشید و تلاش کرد. 

یاعلی

۱ نظر ۰

انتخاب آینده

بسم الله الرحمن الرحیم

فکر میکنم که اگر بتوانیم در فکر و عمل به یکدیگر نزدیک شویم، کار با اثر گذاری بیشتری انجام می‌شود. بخاطر همین متن زیر موضوع تفکری است. 

حادثه‌ها برای آینده درس‌هایی نهفته دارند که باید در آن‌ها اندیشید. وقتی در ایام انتخابات فکر می‌کردم که کار بهتر چیست و نتیجه را هم به افراد دیگر اطلاع می‌دادم متأسفانه همچنان وقار ریش سفیدی در برابر حقیقت و واقعیت اثر گذاری بیشتری دارد. همین که در انتخاب لیست اصولگرایی جنبش دانشجویی استان باید پیروی تصمیم عده‌ای خود اصولگرا خوانده! می‌بود می‌شد به لیست مورد اعتماد، با نگاه بی‌اعتمادی نظر کرد!

اما این موضوع حرف من نیست. همیشه در انتخابات عده‌ای پیروز می‌شوند و مسئولیت کار را برعهده می‌گیرند و مسیر پیش می‌رود. آنچه که مشکل امروز ماست این است که دو ماه کارهایمان تعطیل و به بعد از انتخابات موکول می‌شود و هر دو سال یکبار این کار را ادامه میدهیم. البته خوب عده‌ای هم باید در این زمینه فعالیت بکنند ولی اینگونه نیست که هیچ کاری نداشته باشیم جز این. انتخابات هم تمام شد. قطعاً دشمن به برخی از اهدافش رسیده است و نفوذ در رکن تصمیم سازی کشور صورت گرفته. در کم و کیفش جای بحث هست و البته قطعاً تلاش دوستان و آگاهی بخشی آن‌ها از هزینه‌هایی که در آینده ممکن بود بپردازیم، کم کرده است. اما امروز تکلیف چیست؟

در پروژه‌ی دشمن اثر گذاری بر این انتخابات هم یک مرحله بود. مرحله بعدی و گام بعدی کجاست؟

فعالیتی که بیشتر باید ما را به خود مشغول بکند چیست؟

از فردا باید به کدام نقش عمل کنیم؟

دشمن از طریق وفادارانش به دنبال چه چیزی است تا ما برای آن قسمت خود را آماده کنیم؟

و ...


۱ نظر ۰

مأموریت ...

هر کس را برای کاری آفریده‌اند. چه اشکالی دارد که سال‌ها برای یافتنش وقت بگذاریم؟ بعضی‌ها با سرعت زیادی می‌دوند ولی پاسخی برای سؤال " به کجا ؟ " ندارند. چون بقیه میدوند، او هم میدود تا عقب نماند.

آن‌هایی که خداوند را حکیم میدانند، می‌یابند که آفرینش‌شان در این عصر بی‌دلیل نیست و به آن فکر می‌کنند. 

آیا قرار است کاری انجام بدهیم؟

یکی از کسانیکه میخواست در تسنیم فعالیت کند، بعد از چند روز پرسید من چکار کنم؟ کاری هست که من انجام دهم؟ آن موقع کاری که ایشان انجام بدهد نبود. گفتم که شما فعلاً در کارگاه‌ها شرکت کن و یاد بگیر و اگر نیاز و پرسشی داری مطالعه کن تا برطرفش کنی. گذشت و از ما هم جدا شد. فعالیت‌هایی داشت. خودش هم میگفت راضیست. خبری هم الان از او ندارم.

بر اکثر ما عادت‌ها و تقلیدها حکومت می‌کنند و ریشه فعالیت‌های ما هستند.

چقدر فاصله هست بین انسانی که یافته است برای امری خلق شده با آن‌هایی که از سر عادت و تقلید کارشان را انجام می‌دهند!

هنر بزرگ مردان خدا شهادت است. شهید هم یعنی کسی که قبل از مرگ مرده و حیات را برگزیده و شهید زیسته است. شناخت مأموریت در هر عصر، هنر بزرگیست که شهدا این هنر را دارند.

راستی مأموریت ما چیست؟

۵ نظر ۰

پیشرفت در ازادی

باید کمک کنیم تا همه بتوانند فکر کنند .

نمیتوانیم از دیگران امید تاثیر گذاری داشته باشیم قبل از اینکه به انها روش تفکر را اموزش داده باشیم. تفکر نیاز به مواد خامی دارد تا روی انها کار کند و راه بیفتد و نیاز دارد که انچه او را از پرواز کردن جدا کرده و به زمین بسته از خود باز کند .

فکر به ازادی و اطلاعات و مواد سالم نیاز دارد پس باید به این هر دو عرصه وارد بشویم .

کسانی در این دنیا قصدشان مخدوش کردن ازادی فکر هاست و در ادامه این اسارت و حجاب ،دادن موادو اطلاعات غلط به این قوت عظیم انسان هاست . باید در هر دو جبهه جنگید و ازاد اندیشید .

 اگر ما میتوانستیم برای این دو مقوله راهی بیندیشیم تا تفکر آزاد سراسری شود سرعت مان در پیشرفت در همه حوزه ها بالا میرفت تا انجا که حجاب های اطلاعات اشتباه در این دستگاه مانع نمی شدند.

تسنیمی ها همیشه اهل تفکر بوده اند و انشاءالله موضوع مذکور را در دستور فکری شان قرار بدهند تا کم کم گره ها بازشوند .

من الله التوفیق 


۰ نظر ۰

هرکه فهمش بیش ، زجرش بیشتر

بسم الله الرحمن الرحیم

عجب !

هر چه ما حرف میزنیم همه اش را با یک کلام دور میریزید که " مگر نمیبینی امروز چه خبر است ؟ 10 سال پیش اصلا اینجور نبود .اینترنت اینجور نبود ، برای اینکه یک فیلم مستهجن را دیگران ببینند لازم بود شبکه ای از انسان های حقیقی یک حلقه فیلم ویدئویی را زیر پیراهن بگذارند و به دیگران برسانند تا آنها هم در خفا و در وقتش با هزاران اضطراب ببینند . اما امروز چه ؟ غیر از تغییر فضای حقیقی اجتماع ، تبلیغ فساد هم سخت نیست . ترویج آن هم ! نشر و توزیعش هم همین طور ! سیاسیون مان را ببین ! تو خودت ورودی 4 سال پیش یادت هست ؟ اصلا بذار یه مثال دیگر بزنم همین قضیه رفاقت ها و اختلاط ها را ... "

خوب زمین و زمان را به هم بافتید .

وقت عمل ، بهانه هایمان سر به فلک می کشد . محقق میشویم مفسر میشویم ، مورخ  میشویم ، عالم میشویم ، روشنفکر میشویم؛ آخر هم همان حرف اول را میزنیم که دیگر نمیشود مثل قبل فعالیت کرد و نتیجه گرفت . حالا برای همین حرف ها هم میرویم از اینور و آنور تاریخ میخوانیم ، با گذشتگان مشورت میکنیم ...


۰ نظر ۰

اربعین بدون مرگ بر آمریکا

بسم الله الرحمن الرحیم


مدتهاست با یک سوال دست به گریبان م.

میخواهم با شما در میان بگذارم شاید گره این سوال در دستان شما باشد . انشاءالله که همین طور است .

۰ نظر ۱

توطئه نفوذ 3

بسم الله الرحمن الرحیم


برای جامعه جاهل میتوان خدایی ساخت که نه می تواند غمی را برطرف کند و نه میتواند مانع رسیدن رنج و بلا شود و نه میتواند بارانی از اسمان بباراند و یا رزقی را بر زمین وسعت دهد . آیا جامعه جاهلی که تا این حد امکان انحراف دارد راه حل مشکل فقط تامین نیاز های مادی اوست؟

جامعه ای که از گذشته خود اطلاعی ندارد تا از آینه آن برای آینده خویش تصمیمی بسازد چگونه میتواند در برهه های سخت و پیچیده تاریخی تصمیمهای تاریخ ساز بگیرد و در تاریخی که عبرت پذیران اندک اند، در زمره آنان باشد؟

۰ نظر ۰

توطئه نفوذ 2

بسم الله الرحمن الرحیم

1- هر قدر که فضای بین خاک در یک سرزمین بیشتر باشد ،  آب به سرعت بیشتری در آن نفوذ می کند و از دسترس خارج میشود که حتی رودخانه های بزرگ هم در خاک های نفوذ پذیر به خشکی می نشینند.


2- در تاریخ آمده است که زمانی برای تحریف اسلام ، از نوشتن احادیث حضرت رسول جلوگیری می شد تا فضا برای تغییر رفتار مردم آماده شد و حقیقت ، فرصت نمایان شدن را برای مدتی از دست داد و به این صورت سخنان حضرت به عنوان معیار نقد سخنان و اندیشه ها به حاشیه رانده شد تا فضا برای نفوذ فکری غیر از وحی آمده باشد. 

۰ نظر ۰

توطئه نفوذ

بسم الله الرحمن الرحیم


برای متلاشی کردن یک ساختمان کافیست یکی یا بیشتر از ستون های آن پوسیده باشد تا در مواقع لازم آن را تخریب کنند و ساختمان را خراب کنند.

تصرف هر قلعه ی بزرگ و مستحکمی به ناچار از بیرون ممکن نخواهد و سردارانی که میخواهند قلعه های مستحکم را از پای در بیاورند آنها را از درون فتح میکنند.

فتح قلعه مستحکمی همچون انقلاب اسلامی تنها از راه نفوذ به درون ارکان اصلی و پایه های اساسی آن ممکن خواهد بود و امروز نقشه دشمن دقیقا متمرکز بر همین قضیه است.

برنامه ریزی های دقیق و تلاش در جهت اجرای آنها متاسفانه همراه با ساده لوحی و خوش خیالی عده ای در داخل همراه شده است .

همه در این امر مقصر اند . 

امروز برای یاقتن مقصر زمانی نداریم بلکه آنچه امروز باید برای آن تلاش کنیم بستن راه های نفوذ دشمن در کشور است .

آنچه امروز می تواند کشور را از این خطر حتمی نجات دهد تنها تقویت روحیه ی حماسی ملت ایران است آنهم در قالب های مختلف چون تئاتر ، موسیقی ، سینما ، شعر ،داستان ،نقاشی و...

شهادت هم کیشان ما و بالخصوص هموطنان عزیزمان در فاجعه منا و بازگشت شهدای غواص و بسیاری از خاطرات جانبازان و شهدا و ... باید در جهت تقویت روحیه حماسی قالب سازی شوند و انشاءالله در این صورت است که تلاش دشمن در جهت شکستن این روحیه بی اثر خواهد بود .

امیدواریم این صحبت ها در جهت تلاش دوستان موثر باشد.


و من الله توفیق

۱ نظر ۰
About Me
سلام علی آل یس
تا زمانی که انـسان تـوان شـناخت امام را نداشته باشد، سخن گفتـن از ظـهور او بی‌معناست. ظهور امام واقعه‌ای نیسـت که ناگـهان روزی اتفـاق افتد، بلـکه امـری اسـت کـه هـر روز در وجـدان مـؤمنان شیعی، حاصل مـی‌شود.
ظـهـور آینـده‌ی امـام مـسـتلزم اسـتـحاله‌ی قلـب انسان‌هاست و این ظهور تدریجی به ایمـان پیـروان و نفس وجود آنان بستگی دارد.

ما نیز معنـای انتـظار را نارضـایتی از وضـع مـوجود و تلاش جهت بهبود اوضاع می‌دانیم.

و ایـن بـهانـه‌ای شـد تـا بـامــدد ربّ مــنّان در سـال 1388در کانونی با نام متبرک «کانـون مـهـدویت تسنیم» با هــدف اعـتلای اسـلام و تلـاش در جـهت تعجیل فرج گرد هم آمدیم.

نــام کــانون را بــا الــهام از آیـه‌ی 27 سوره‌ی مبارکه مطففین (وَ مِـزَاجُهُ مِن تَسْــنِیمٍ عَـیْنًا یَـشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ) "تسـنیم" برگزیدیم تا بکوشیم مصداقی از معنای آن و همچون آن چشمه‌ی جوشان باشیم.

سعـی بر ایــن بود که مهــارت‌های مخـتلفی برای منـتظران آن حضــرت تبــین و تفــسیر شود. کانون فرصــتی‌ست برای اعـلام حــضور هـر مـنتظری که خــواهان به ســر آمدن ایــن انتـظار است تا به هر نحوی که می‌تواند در جهت تحقق اهداف انتظار بکوشد.
و به انتظار تو دیگر ننشـستیم، یا علــی گفتیم و به امید آمدنتان ایستادیم،
باشد که قبول درگاهتان افتد.

__________________________

- هنر آن است که فردی بی‌هیاهوهای سیاسـی و خودنمایی‌های شیــطانی بــرای خــدا به جهاد برخیزد و خــود را فــدای هــدف کند، نه هوی و این هنر مردان خداست.
امام خمینی (رحمة الله علیه)

- هرچه زمان می‌گــذرد، تجــمع اصــحاب حــق را، "واجب‌تر و فوری‌تر" احساس می‌کنم.
امام خامنه‌ای (مدّظله العالی)

دستان مشــتاقت را به گرمـی می‌فشــاریم، اینجا کانون مهدویت تسنیم.

بسم الله الرحمن الرحیم:
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان