شـب‌های بی‌مادری

بر حاشیه‌ی برگ شقایق بنویسید                     گل، تاب فــشار در و دیــوار ندارد

از چشمه‌سار دست‌های مهربان تو

مرگ هم، آب زندگی می‌نوشد ...

یا فاطمة الزّهرا اَغِیثینی ...



می‌دانم رنج‌ها را چگونه باید نوشید.
و این درسی است که تو آموزگارم بوده‌ای.
در وسعت سینۀ سبز تو، حقارت رنج‌ها دیده‌ام.
ای آموزگار ظرافت!!!
تو! اینگونه رنج‌ها را تحقیر می‌کنی ...

این روزها، روزهای فاطمه (س) و این شب‌ها، شب‌های علی (ع) است.

بارها با خود اندیشیده‌ام که چگونه میتوان در فرصت‌های کوتاه، بهره‌های زیاد برداشت.

با خودم می‌گویم چگونه در عمرهای کوتاه و در بهاره‌های محدود، این همه جوشش و شکوفایی و این همه زایش و باروری!!! جوششی که از مرز قرن‌ها گذشته و از محدوده‌ی جغرافیا و تاریخ پر کشیده و حتی این دل خسته و این کویر تشنه را در خود گرفته است.

این روزها، روزهای فاطمه (س) و این شب‌ها، شب‌های علی (ع) است.

بارها با خودم می‌گویم: «یک لحظه و این همه ارزش؟! نه سال و این همه استمرار؟!». همین لحظه از همین بلندگوی دور و خسته می‌شنوم: «فاطمةُ اُمّ اَبیها» 1 و در جواب فرشته‌ها در مورد اصحاب کساء می‌شنوم: «هُم فاطِمَةُ َوَ اَبوها وَ بَعلُها وَ بَنوها».2 رسالت و ولایت و امامت را فاطمه رابط است و پیوند.
اگر بیشتر گوش بدهیم می‌توانیم صدای حزن‌آلود علی (ع) را ازمدینه‌ی رسول بشنویم که با چشم اشک و نوای غربت می‌گوید: «اَمَّا حُزنِی فَسَرمَدٌ وَ امَّا لَیلِی فَمُسَهَّد». 3 راستی این فاطمه (س) در کجا ایستاده که علی (ع) این گونه از او می‌گوید؟ این چه اُنس عمیقی است که این گونه حزن سرمد می‌آورد؟ این چه
خورشید در خاک نشسته‌ای است که این گونه شام دیجور به دنبال می‌کشد؟

1. تاج الموالید، طبرسی، ص 20

2. مفاتیح الجنان، حدیث شریف کساء

3. کافی، جلد 1، ص 358.

برگرفته از کتاب روزهای فاطمه سلام الله علیها از استاد مرحوم صفائی حائری


دانلود کتاب روزهای فاطمه سلام الله علیها، فرمت PDF


جهت تعجیل در فرج قطب عالم امکان حضرت حجة بن الحسن العسگری (عج) صلوات

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

۱ نظر ۰

گزارش فعالیت‌های کانون در نیمسال اوّل 95 - 94 (2)

بسم الله الر حمن الر حیم

خلاصه‌ای از عملکرد "کانون مهدویت تسنیم" در ترمی که گذشت:





ادامه شمارۀ قبل؛
7. دورۀ عمومی کانون مهدویت تسنیم:

این دوره که به گفته بسیاری از دانشجویان نقطه عطف برنامه‌های کانون چندسال اخیر می‌باشد دوره‌ای جامع و عمومی از مباحثی مانند: مدیریت استراتژیک، مدیریت زمان، مدیریت منابع مطالعاتی، خودشناسی، هستی‌شناسی، دشمن‌شناسی، مدیریت روابط اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی، مدیریت فضای مجازی و سواد رسانه‌ای برگزار شد. همانطور که مخاطبین در سایت دیده‌اند؛ اطلاعیه‌ها، گزارش‌ها و صوت این دوره در سایت وجود دارد و بدلیل اینکه تکرار مکرّرات نشود از توضیح تفصیلی هر یک از کارگاه‌ها خودداری می‌کنیم.

8. جلسه‌ی اعضای کادر با دبیر کانون:

در روز یکشنبه 29 آبان‌ماه 94 جلسه‌ای باحضور اعضا کادر کانون تسنیم و دبیر کانون در محل دانشکده پزشکی برگزار شد. در ابتدای جلسه قسمتی از متن کتاب صراط استاد صفایی حائری، بیان و توضیحاتی در ارتباط با آن از جمله شرح قانون ترکیب و تبدیل ارائه و همچنین به سؤالات مرتبط با کتاب صراط پاسخ داده شد. سپس دبیر به تبیین اهداف و سیستم تشکیلاتی کانون پرداختند. در این جلسه هماهنگی برای فعالیت‌های کانون و تبادل نظر پیرامون اقدامات انجام شده نیز صورت گرفت.

9. کارگاه مدیریت کانون‌های مهدویت:

این کارگاه در روز جمعه، 6 آذرماه 94 در محل مجتمع آموزشی و فرهنگی فرشچیان برای جمعی از دبیران و برخی از اعضای کانون مهدویت تسنیم توسط آقای اسکندری دبیر کانون مهدویت تسنیم تحت عنوان «مدیریت اسلامی» در طی 4 ساعت برگزارشد.  در این کارگاه به تعریف مدیریت، اصول مدیریت، مدیریت در پرتو اسلام و قواعد مدیریت اسلامی پرداخته شد.

10. دعای کمیل:

در روز پنج‌شنبه 12 آذرماه 94 حضور خواهران کانون در گلستان شهدا و قرائت دعای کمیل و صحبت پیرامون سیره‌ی شهدا انجام شد. بازخورد این دورهمی در مجاورت شهدا بسیار خوب ارزیابی شد.

11. جلسه‌ی 9 ربیع:

به مناسبت آغاز امامت امام زمان (عج) در روز جمعه تاریخ 13 آذرماه 94 جلسه‌ی خواهران پیرامون فضاسازی 9 ربیع و برنامه‌های مختص این روز،  همچنین برنامه‌ریزی برگزاری اردوی همایش مهدی یاوران در جمکران در خوابگاه کرمانی برگزارشد.

12. کارگاه "زنان در خطّ مقدّم":

این کارگاه در روز سه‌شنبه 24 آذرماه 94 در طی 2 ساعت در مکان تالار شریعتی با حضور استاد همتیان مخصوصاً خوهران برگزارشد. در این جلسه که به عنوان یک سلسله بحث جلسات بعدی آن قرار شد در خوابگاه برگزار شود به بررسی و نقد مستندات و شبهات و سؤالات اساسی زنان در حوزه‌هایی که شبکه‌های ماهواره‌ای قصد تهاجم به آنان را دارند پرداخت. ارزشیابی این کارگاه در سطح خوب قرار گرفت و خواهران خواستار ادامه‌ی این کارگاه شدند.


سایر فعالیّـت‌ها و عملکردهای کانون را در شمارۀ بعدی دنبال کنید.


جهت تعجیل در فرج قطب عالم امکان حضرت حجة بن الحسن العسگری (عج) صلوات

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

۰ نظر ۰

تنها مسیر/ 10

بسم الله الرحمن الرحیم


در این بخش، مرور کوتاهی بر روی برخی مباحث مطرح شده در سخنرانی استاد پناهیان (سلسله مباحثی تحت عنوان "تنها مسیر") خواهیم داشت که میتوان گفت کلیدی‌ترین نکته این مباحث "مبارزه با نفس" است.

همچنین ارتباط" رنج" با "جهاد علیه نفس" و نیز نابجایی این جهاد (گاهی اجباری!) در این بخش مطرح می‌شود.

حتی آدم‌های هوسران هم نمی‌توانند از مبارزه با نفس فرار کنند/ اگر در جای لازم مبارزه با نفس نکنیم، مجبور می‌شویم  مبارزه با نفسِ بی‌اجر کنیم/ فراگیری «رنج»، کمک خدا برای مبارزه با نفس/ مبارزه با هوای نفس مانند نخ تسبیح، تمام معارف دینی و توصیه‌ها را به هم پیوند می‌دهد/

 اصلی‌ترین و تنها کار ما در طول زندگی، مبارزه با هوای نفس است.

اساساً در مقابل خداپرستی، یک پرستش کلیدی وجود دارد که هواپرستی است. لذا مبارزه با هوای نفس، نظام دین است و مانند نخ تسبیح، تمام معارف دینی و توصیه‌ها را به هم پیوند می‌دهد. اصلی‌ترین و تنها کاری که ما همیشه در طول زندگی خود داریم، مبارزه با نفس است. ولی ما غالباً به این مسأله توجه نداریم و بسیاری از انرژی‌های ما به دلیل پرداختن به موارد غیر اولویت‌دار، هرز می‌رود، در حالی که فقط باید یک موضوع را مراقبت کنیم و آن هم مبارزه با نفس است.

متأسفانه توجه لازم به مسألۀ جهاد با نفس در اکثر آدم‌ها نیست و تلقی درستی از این معنا وجود ندارد. در حالی که پیامبر اکرم (ص) اوج اعمال خوب را که جهاد در راه خداست و در آن قله رفیعی به نام شهادت هم وجود دارد را «جهاد اصغر» نامیدند و جنگ کردن با تمایلات درونی را "جهاد اکبر"نام نهادند. (عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ النَّبِیَّ ص‏ بَعَثَ بِسَرِیَّةٍ فَلَمَّا رَجَعُوا قَالَ: مَرْحَباً بِقَوْمٍ قَضَوُا الْجِهَادَ الْأَصْغَرَ وَ بَقِیَ الْجِهَادُ الْأَکْبَرُ. قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ ص وَ مَا الْجِهَادُ الْأَکْبَرُ؟ قَالَ جِهَادُ النَّفْسِ 1)

اینکه همه انسان‌ها اعم از مؤمن و کافر در رنج آفریده شده‌اند، کمک می‌کند رنج‌ها را راحت‌تر تحمل کنیم.

جهاد با نفس کار سختی است ولی شما که می‌خواهید با دوست‌داشتنی‌های خود مبارزه کنید، در این راه تنها نیستید. خداوند، دنیا و نظام هستی هم شما را در این مبارزه کمک می‌کنند. اینکه همۀ انسان‌ها اعم از خوب و بد، مؤمن و کافر همه در رنج آفریده شده‌اند، کمک می‌کند که شما رنج‌ها را راحت‌تر تحمل کنید.

خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی کَبَدٍ» 2؛ یعنی همه انسان‌ها در رنج آفریده شده‌اند. اگر کسی بی‌دینی کند، رنج خودش را کاهش نمی‌دهد و اگر کسی دینداری کند، رنج او افزایش نمی‌یابد. سختی و رنج در مسیر زندگی انسان‌ها تا لحظۀ مرگ و ملاقات خدا وجود دارد و این در هستی و خلقت انسان تعبیه شده است؛ خداوند متعال می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَى رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ» 3 یعنی ای انسان! تو پیوسته با تلاش و رنج فراوان به سوی پروردگار خود حرکت می‌کنی و سرانجام او را ملاقات خواهی کرد.


از مبارزه با نفس نمی‌توان فرار کرد/اگر در جای لازم، مبارزه با نفس نکنیم، مجبور می‌شویم در جایی که اجری ندارد مبارزه با نفس کنیم.

1. کافی، 5، 12

2. سورۀ بلد، آیۀ 4

3. سورۀ انشقاق، آیۀ 6

1

دانلود صوت جلسه


۰ نظر ۰

کوثــری از صبر

کیست جــز زینــب صفای عالــمیـن                     کیست چون زینب طرفدار ِ حسین

کیست جز زینب انیس ِ روح ِ عشق                      مــرهم ِ زخم ِ دل ِ مجروح ِ عشق

«میلاد سراسر نور حضرت زینب سلام الله علیها مبارک باد»

 


چرا زینب کبرى ‏(س) در چشم ملّت‌هاى اسلامى عظمت دارد؟   
زینب کبرى‏ یک زن بزرگ است. عظمتى که این زن بزرگ در چشم ملّت‌هاى اسلامى دارد، از چیست؟
نمی‌شود گفت به خاطر این است که دختر علی‌بن‏‌ابی‌طالب (ع)، یا خواهر حسین‏‌بن‏‌على و حسن‏‌بن‏‌على (ع) است. نسبت‌ها هرگز نمی‌توانند چنین عظمتى را خلق کنند.  
همه‏‌ى ائمه‏‌ى ما، دختران و مادران و خواهرانى داشتند؛ اما کو یک نفر مثل زینب کبرى‏ (س)؟
ارزش و عظمت زینب کبرى‏، به خاطر موضع و حرکت عظیم انسانى و اسلامى او بر اساس تکلیف الهى است. کار او، تصمیم او، نوع حرکت او، به او این‏طور عظمت بخشید. هر کس چنین کارى بکند، ولو دختر امیرالمؤمنین (ع) هم نباشد، عظمت پیدا می‌‏کند. بخش عمده‌‏ى این عظمت از این‏جاست که اولاً موقعیت را شناخت؛ هم موقعیت قبل از رفتن امام حسین (ع) به کربلا، هم موقعیت لحظات بحرانى روز عاشورا، هم موقعیت حوادث کشنده‏‌ى بعد از شهادت امام حسین را؛ و ثانیاً طبق هر موقعیت، یک انتخاب کرد. این انتخاب‌ها زینب را ساخت.
قبل از حرکت به کربلا، بزرگانى مثل ابن‌‏عباس و ابن‏‌جعفر و چهره‌‏هاى نامدار صدر اسلام، که ادّعاى فقاهت و شهامت و ریاست و آقازادگى و امثال این‌ها را داشتند، گیج شدند و نفهمیدند چه ‏کار باید بکنند؛ ولى زینب کبرى‏ گیج نشد و فهمید که باید این راه را برود و امام خود را تنها نگذارد؛ و رفت. نه این‏که نمی‌‏فهمید راه سختى است؛ او بهتر از دیگران حس می‌کرد. او یک زن بود؛ زنى که براى مأموریت، از شوهر و خانواده‏‌اش جدا می‌‏شود؛ و به همین دلیل هم بود که بچه‏‌هاى خردسال و نوباوگان خود را هم به همراه برد؛ حس می‌‏کرد که حادثه چگونه است.
در آن ساعت‌هاى بحرانى که قویترین انسان‌ها نمی‌‏توانند بفهمند چه باید بکنند، او فهمید و امام خود را پشتیبانى کرد و او را براى شهید شدن تجهیز نمود. بعد از شهادت حسین‌‏بن‏‌على هم که دنیا ظلمانى شد و دل‌ها و جان‌ها و آفاق عالم تاریک گردید، این زن بزرگ یک نورى شد و درخشید. زینب به جایى رسید که فقط والاترین انسان‌هاى تاریخ بشریت - یعنى پیامبران - می‌‏توانند به آن‏جا برسند.

تلاش حضرت زینب (س) فقط این نیست که از امام بیماری، در کربلا، حراست و پرستاری کرده است. حضرت زینب از روح کلّی اسلام و جامعه آن روز مسلمین، پرستاری کرد؛ پرستاریِ بزرگ او آنجاست. حضرت زینب در مقابل یک دنیا بدی، ظلم، بی‌انصافی، حیوان‌صفتی و قساوت، یک تنه ایستاد و با این ایستادگی، توانست از روح کلّی اسلام حراست و پرستاری کند. همچنان که می‌گوییم امام حسین (ع) اسلام را حفظ کرد، می‌توانیم دقیقاً ادّعا کنیم که حضرت زینب (س) هم با ایستادگی خود، اسلام را حفظ کرد. این ایستادگی، یک رمز و راز و یک عامل اصلی است.

سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با تعداد کثیری از پرستاران، 1370/08/22



جهت تعجیل در فرج قطب عالم امکان حضرت حجة بن الحسن العسگری (عج) صلوات

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
۰ نظر ۰

مأموریت ...

هر کس را برای کاری آفریده‌اند. چه اشکالی دارد که سال‌ها برای یافتنش وقت بگذاریم؟ بعضی‌ها با سرعت زیادی می‌دوند ولی پاسخی برای سؤال " به کجا ؟ " ندارند. چون بقیه میدوند، او هم میدود تا عقب نماند.

آن‌هایی که خداوند را حکیم میدانند، می‌یابند که آفرینش‌شان در این عصر بی‌دلیل نیست و به آن فکر می‌کنند. 

آیا قرار است کاری انجام بدهیم؟

یکی از کسانیکه میخواست در تسنیم فعالیت کند، بعد از چند روز پرسید من چکار کنم؟ کاری هست که من انجام دهم؟ آن موقع کاری که ایشان انجام بدهد نبود. گفتم که شما فعلاً در کارگاه‌ها شرکت کن و یاد بگیر و اگر نیاز و پرسشی داری مطالعه کن تا برطرفش کنی. گذشت و از ما هم جدا شد. فعالیت‌هایی داشت. خودش هم میگفت راضیست. خبری هم الان از او ندارم.

بر اکثر ما عادت‌ها و تقلیدها حکومت می‌کنند و ریشه فعالیت‌های ما هستند.

چقدر فاصله هست بین انسانی که یافته است برای امری خلق شده با آن‌هایی که از سر عادت و تقلید کارشان را انجام می‌دهند!

هنر بزرگ مردان خدا شهادت است. شهید هم یعنی کسی که قبل از مرگ مرده و حیات را برگزیده و شهید زیسته است. شناخت مأموریت در هر عصر، هنر بزرگیست که شهدا این هنر را دارند.

راستی مأموریت ما چیست؟

۵ نظر ۰

آخرین وظایف منتظران (1)

بسم الله الر حمن الر حیم




آقا بیاید، آیا ما آمادۀ ظهوریم؟

آیا آقا بین منتظران هم غریب است؟

ممکن است منتظر مهمان عزیزی بود ولی مهیّای پذیرش او نبود؟

امام زمان (عج) آمدنی است یا آوردنی؟

و ...

سعی‌مان بر این است، سیری داشته باشیم از سخنان حاج آقا پناهیان در مورد آخرین وظایف منتظران، که ان‌شاءلله جوابی باشد بر سؤال‌های بی‌پاسخی که در ذهنمان مدام رژه می‌روند. مطالب خلا‌صه‌ای است برگرفته از سایت بیان معنوی، باشد که مورد توجّه امام عصر ارواحنا فداه قرار گیرد. ان‌شاءلله

باید برای برخورداری از امام معصوم و مقتدر آماده شویم

امام صادق (ع) فرموده‌اند: ایمان خود را قبل از ظهور تکمیل کنید چون در لحظات ظهور ایمان‌ها به سختی مورد امتحان و ابتلاء قرار می‌گیرند. 1 ما همیشه در بستر امتحانات الهی قرار داریم و این امتحانات گاهی بسیار حیاتی بوده و گاهی به اوج جدیّت و اهمیّت می‌رسند. امتحانات آخرالزّمان که ائمه هدی ما را از آن‌ها ترسانده‌اند، جدّی‌ترین امتحانات و فتنه‌ها هستند و به همین دلیل برای اینکه از این امتحانات سربلند بیرون آئیم لازم است به اوج آمادگی رسیده و ایمان خود را قبل از ظهور حضرت تکمیل کنیم.

سخت بودن امتحانات آخرالزمان امری طبیعی و معقول است و همانطور که در آخرین لحظات عمر یک انسان، ابلیس بیشترین تدبیر و اصرار و فشار خود را در جهت گمراهی فرد، به‌کار می‌گیرد؛ شیطان در آخرالزمان بیشترین تلاش خود را برای سقوط افراد انجام می‌دهد.

یکی از ترفندها و شیوه‌های ابلیس اینست که قبل از اقدام به گمراهی و به‌ انحراف کشاندنِ بعضی افراد، مدتی به آن‌ها فرصت انجام کارهای خوب می‌دهد و به بیان دیگر در انجام کارهای خوب مانع آن‌ها نمی‌شود. با این هدف که وقتی دچار انحراف و سقوط شدند بیشتر غافلگیر شده و درنتیجه امکان بازگشت آنان کمتر شده و همچنین لطمه اجتماعی ناشی از سقوط آن‌ها (کسانی که در اثر سقوط آن‌ها منحرف می‌شوند) بیشتر باشد. البته واضح است؛ آن‌هایی که دچار ریزش می‌شوند از قبل این زمینه در آن‌ها وجود داشته است و گرنه کسانی که زمینه انحراف و ریزش ندارند و از هوشیاری بالایی برخوردارند، شیطان در آن‌ها نفوذی ندارد. "إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطانِ کانَ ضَعیفاً "2


1. کافی،1، 370، 6. کمال‌الدین، 1، 18.

2. نساء / 76


دانلود قسمت اوّل آخرین وظایف منتظران


جهت تعجیل در فرج قطب عالم امکان حضرت حجة بن الحسن العسگری (عج) صلوات

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
۰ نظر ۰

گزارش فعالیت‌های کانون در نیمسال اوّل 95 - 94 (1)

بسم الله الر حمن الرحیم

در اینجا میتوانید خلاصه‌ای از عملکرد "کانون مهدویت تسنیم" را در ترمی که گذشت مشاهده کنید:

 1.  طرح تبلیغ اطعام غدیر:

این طرح در روز جمعه 10 مهرماه 94 مصادف با عید سعید غدیرخم در مکان نمازخانه خوابگاه کرمانی با مشارکت جمعی از دانشجویان ساکن خوابگاه انجام شد. هدف از انجام این طرح تبلیغ فرهنگ اطعام و بهره‌مندی از فضیلت اطعام در روز غدیربود. در این طرح خواهران کادر تسنیم با کمک جمعی از دانشجویان ساکن خوابگاه به آماده کردن نان و پنیر و خرما و بسته‌بندی میوه  پرداختند و در روز جشن عید غدیر توزیع گردید.

2. جشن عید غدیر:

این جشن در روز شنبه 11 مهرماه 94 در مکان تالار شریعتی از ساعت 14:30 الی 18 برگزار شد. مهمان ویژه جشن جناب آقای سلمان حدادی بودند. از سایر بخش‌های این جشن می‌توان به مسابقه، نقالی، مداحی، سایه‌بازی، پخش کلیپ‌های گوناگون و پذیرایی بود.

3. جشن غدیر در خوابگاه:

این جشن در روز یکشنبه 12 مهرماه 94 در نماز خانه خوابگاه دخترانه کرمانی از ساعت 19 الی 21  با همکاری خواهران کانون طاها برگزار شد. هدف از این برنامه یادآوری اتفاق مهم تاریخی غدیر خم  و مهمتر ارتباط این رویداد عظیم با غیبت امام معصوم حاضر و ناظر و بحث مهدویت بود. در این برنامه از مولودی‌خوان و همچنین سخنران ارجمند تقاضا شد تا حین بحث در رابطه با غدیر خم؛ به موضوع مهدویت و ارتباط تنگاتنگ آن با بحث جانشینی رسول خدا؛ یعنی همان حقیقت غدیر بپردازند. 

4.  اردو قم و جمکران: اردو در روز پنج‌شنبه 21 مهرماه 94 مصادف با اول محرّم‌الحرام 1437 از ساعت 8 صبح روبروی مسجد امام خمینی شروع  و در ساعت1:30 بامداد با توقف در مقابل درب مجموعه خوابگاه‌های داخل به پایان رسید در این اردو  دانشجویان به زیارت حرم حضرت معصومه و مسجد مقدّس جمکران نائل آمدند و دیداری از مؤسسه لیلة‌القدر داشتند.

5. کارگاه تلاوت تکرار:

این کارگاه در روز پنج شنبه 21 مهرماه 94 در مؤسسه لیلة‌القدر در شهر مقدّس قم با سخنرانی استاد حاج آقا اسکندری از اساتید حوزه و شاگردان برجسته استاد صفائی حائری و نویسنده کتاب اندیشه پنهان برگزار شد. ایشان در این کارگاه به شرح مراحل سیر وجودی انسان که در سوره انسان آمده است پرداختند، سپس به قدر و منزلت زمان اشاره و سوالات کلیدی در بحث مهدویت بیان نمودند.

6. پاتوق هفتگی:

پاتوق یا دورهمی دخترانه با محوریت کتاب‌خوانی در حوزه‌ی اندیشه و تفکر مهدوی و بیان مسایل اجتماعی هر یکشنبه در دانشکده داروسازی برگزار می‌شود. در این پاتوق‌ها به کتاب صراط و تنها مسیر حاج آقا پناهیان و قسمتی از کتاب‌های رشد و مسئولیت و سازندگی پرداخته می‌شد. در طول ترم نیز در فضای اجتماعی به مباحثی در مورد این که چرا باید کار فرهنگی کرد، امام چگونه عمل کردند، ضرورت خودسازی، ضرورت مطالعه کتاب، روشنگری در مورد کتاب‌ها و رمان‌ها و فرقه‌های کاذب، اتفاقات منطقه، شهدا و ... پرداخته شد.

                                        سایر فعالیـّت‌ها و عملکردهای کانون را در شمارۀ بعدی دنبال کنید.


جهت تعجیل در فرج قطب عالم امکان حضرت حجة بن الحسن العسگری (عج) صلوات

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

۰ نظر ۰

گزارش اردوی تشکیلاتی فعّالین مهدوی کشور، جمکران + دانلود صوت‌ها

بسم الله الر حمن الرحیم

روز چهارشنبه مورّخ 14 بهمن‌ماه 94، ساعت 2 بعد از ظهر از ترمینال صفه همراه با سایر فعالین کانون‌های مهدوی اصفهان به سمت جمکران حرکت کردیم و در ساعت 6 عصر به مقصد رسیدیم و بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء کلاس‌ها و کارگاه‌های دوره رسماً آغاز گشت. اساتید این دوره: حاج آقا حیدری‌نیک، حاج آقا عابدینی، دکتر امامی و دکتر تلوری بودند. گزارش اردو به شرح زیر می‌باشد:

   


چهارشنبه مورّخ 14 بهمن‌ماه 94:

کارگاه با حضور حاج آقا حیدری‌نیک با موضوع جایگاه حکومت دینی و ولایت فقیه در اندیشه استاد صفائی صورت گرفت. که با طرح چند سؤال آغاز شد:

- از کجا تشخیص بدهیم چه کسی درست می‌گوید و ملاک حق چیست؟

- ضرورت داشتن میزان برای انتخاب صحیح با زمینه‌سازی پیامبران و معصومین محقّق می‌شود؟

- توضیح در مورد داشتن ویژگی  مشروعیت و مقبولیت ولی فقیه

- شبهات مطرح شده در دوران خلافت حضرت علی (ع) پس از پیامبر اکرم (ص)

ویژگی‌های ولیّ معصوم:

1) آزاد به امور

2) آزاد از کشش‌ها

و در انتها با بیان اینکه شأن فقیه در حکومت تربیت انسان‌هاست و روی زمینه‌سازی برای رشد فکرها می‌باشد و شأن پیامبر از حکومت هدایت انسان‌هاست.


شما میتوانید صوت جلسات این دوره را دانلود کنید:

دانلود صوت استاد امامی

دانلود صوت حاج آقا عابدینی

دانلود صوت استاد تلوری (قسمت اوّل، قسمت دوّم و قسمت سوّم)



۲ نظر ۰

وفات عالم بزرگ علامه امینی (رحمه الله علیه)

«امیر» مرگ چنین شهسوار عرصه علم                      نه مرگ یک تن، بل مرگ یک جماعت بود

چنیــن مصـیبت عظـمی، نـبود دانـش را                       اگر دریغ و اَســف بود، اگــر مصـیبت بود

ز فیــض بحــر ولایت غــریق رحــمت باد                       که خود ز بحر ولایت، «غدیر» رحمت بود

بخشی از قصیدۀ مرحوم سیّد کریم امیری فیروزکوهی در رثای علامه امینی



در سال 1320 هجری قمری برابر با 1281 هجری شمسی ستاره‌ای در شهر تبریز، در خانه‌ای سرشار از علم و تقوا بدرخشید و افراد خانواده‌ را سرشار از شادی و شعف نمود. فرزند را عبدالحسین نامیدند تا همواره سینه‌اش سرشار از عشق اهل‌بیت علیهم السلام باشد؛ پیوسته در مسیر ایشان گام بردارد و همچون مولایش امام حسین علیه‌السلام، شمیم روح افزای ولایت را پراکنده سازد. آری، عبدالحسین به دنیا آمد و الغدیر با او جان گرفت. شیخ احمد امینی تبریزی، پدر بزرگوار علامه امینی از عالمان با تقوا بود و مردم به ایشان همواره به دیده احترام می‌نگریستند. علامه امینی (ره) در مقام اجتهاد، منزلت و جایگاه والایی داشتند و بیشتر ساعات ایشان به تحقیق و مطالعه می‌گذشت و از منابع علمی اسلامی توشه  برمی‌گرفت. ایشان در تفسیر، حدیث، تاریخ و علم رجال صاحب‌نظر بودند. این عالم ربّانی سرانجام در بامداد روز جمعه 28 ربیع الثانی سال 1390 قمری در حالی که کام به تربت امام حسین (ع) تبرّک نمود و زبان به نیایش‌های امام سجاد (ع) گشود جان به جان آفرین تسلیم گفت.


علامه امینی عقیده‌شان بر این بود که اساس خلقت بنا بر محبّت است. ایشان می‌گفتند که تمام عبادات ناشی از محبّت است. (هل الدین الا الحب). هر چقدر محبّت به خدا بیشتر باشد، از معاصی و گناهان بیشتر دوری می‌شود. مرحوم علامه می‌گفتند: کسی که توجه‌اش در نماز کم است مشکل محبّتی دارد.

شیعه بی‌سواد از منظر علامه امینی:

علامه امینی می‌فرمودند که موضوع «زیارات» و «ادعیه» بدان گونه که در مکتب تشیع مطرح شده در هیچ دین و مذهبی طرح نگردیده است و اگر کسی با این زیارات و ادعیه مأنوس بشود و متوجه باشد که چه می‌خواند و فلسفه و حکمتش را بداند، این فرد، شیعه بی‌سوادی نمی‌شود. ایشان می‌گفتند کسی که زیارت جامعه کبیره را بخواند و بداند که چه می‌گوید این فرد، شیعه بی‌سوادی نیست. چرا که می‌فهمد دین یعنی چه.


علامه امینی روی توسلات خیلی تکیه می‌کردند. ایشان شدیداً به زیارت جامعه کبیره، زیارت امین الله و زیارت عاشورا معتقد و مقیّد به خواندنش بودند و بسیاری از ادعیه را حفظ بودند.


راه شریک شدن در ثواب الغدیر
علامه امینی صاحب کتاب شریف الغدیر نقل می‌کنند که گفته است: هر کس بعد از صلوات بگوید «و عجّل فرجهم» من او را در ثواب نوشتن کتاب الغدیر شریک می‌کنم.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم

۰ نظر ۰
About Me
سلام علی آل یس
تا زمانی که انـسان تـوان شـناخت امام را نداشته باشد، سخن گفتـن از ظـهور او بی‌معناست. ظهور امام واقعه‌ای نیسـت که ناگـهان روزی اتفـاق افتد، بلـکه امـری اسـت کـه هـر روز در وجـدان مـؤمنان شیعی، حاصل مـی‌شود.
ظـهـور آینـده‌ی امـام مـسـتلزم اسـتـحاله‌ی قلـب انسان‌هاست و این ظهور تدریجی به ایمـان پیـروان و نفس وجود آنان بستگی دارد.

ما نیز معنـای انتـظار را نارضـایتی از وضـع مـوجود و تلاش جهت بهبود اوضاع می‌دانیم.

و ایـن بـهانـه‌ای شـد تـا بـامــدد ربّ مــنّان در سـال 1388در کانونی با نام متبرک «کانـون مـهـدویت تسنیم» با هــدف اعـتلای اسـلام و تلـاش در جـهت تعجیل فرج گرد هم آمدیم.

نــام کــانون را بــا الــهام از آیـه‌ی 27 سوره‌ی مبارکه مطففین (وَ مِـزَاجُهُ مِن تَسْــنِیمٍ عَـیْنًا یَـشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ) "تسـنیم" برگزیدیم تا بکوشیم مصداقی از معنای آن و همچون آن چشمه‌ی جوشان باشیم.

سعـی بر ایــن بود که مهــارت‌های مخـتلفی برای منـتظران آن حضــرت تبــین و تفــسیر شود. کانون فرصــتی‌ست برای اعـلام حــضور هـر مـنتظری که خــواهان به ســر آمدن ایــن انتـظار است تا به هر نحوی که می‌تواند در جهت تحقق اهداف انتظار بکوشد.
و به انتظار تو دیگر ننشـستیم، یا علــی گفتیم و به امید آمدنتان ایستادیم،
باشد که قبول درگاهتان افتد.

__________________________

- هنر آن است که فردی بی‌هیاهوهای سیاسـی و خودنمایی‌های شیــطانی بــرای خــدا به جهاد برخیزد و خــود را فــدای هــدف کند، نه هوی و این هنر مردان خداست.
امام خمینی (رحمة الله علیه)

- هرچه زمان می‌گــذرد، تجــمع اصــحاب حــق را، "واجب‌تر و فوری‌تر" احساس می‌کنم.
امام خامنه‌ای (مدّظله العالی)

دستان مشــتاقت را به گرمـی می‌فشــاریم، اینجا کانون مهدویت تسنیم.

بسم الله الرحمن الرحیم:
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان