بسم الله الرحمن الرحیم
در ادامه مباحث " تنها مسیر" استاد پناهیان، به بیان مفهوم اختیار در آدمی و رابطه آن با جهاد اکبر پرداخته شده است:
((مبارزه با دوستداشتنیها، مبنای تعریف انسان است))
<<غربت مفهوم «جهاد اکبر» در شناخت و معرفی انسان / آگاهی و اختیار انسان بدون «جهاد اکبر» فایدهای ندارد>>
· معمولاً در پاسخ به این سؤال که «تفاوت انسان با حیوان چیست؟» به اینکه انسان دارای عقل، آگاهی و اراده واست، اشاره میشود. اما سوال این است که این اراده، اختیار و آگاهی که به عنوان فضیلت و وجه تمایز «انسان» با «حیوان» و «فرشتهها» مطرح میشود، به چه دردی میخورند و چه فایدهای دارند؟ ما برای چه دارای آگاهی و اراده و اختیار شدهایم؟
· آگاهی و اراده، دو مفهوم بسیار مشهور در حیات انسان هستند. ولی در این میان مفهوم دیگری وجود دارد که غریب مانده است و اگر این مفهوم نباشد، آگاهی و اختیار هم فایده نخواهند داشت و آن «جهاد اکبر» است.
· جهاد اکبر مفهوم غریبی است که معمولاً در شناخت و معرفی انسان مورد استفاده قرار نمیگیرد. ما آگاهی و اختیار داریم که چه چیزی را انتخاب کنیم؟ چرا انتخاب انسان، ارزشمند میشود؟ آیا بر اساس شانس است؟ ·
انتخاب انسان وقتی ارزشمند است که علیه آنچه دوست دارد، انتخاب کند و الّا تفاوتی با انتخاب حیوان نخواهد داشت
- میتوان گفت آزادی انتخاب و اختیار انسان، در صورتی که تمایلات انسان مطرح نباشد، مضحک و بیمعنا است. این تمایلات و گرایشهای انسان است که نسبت او را با چیزی که میخواهد انتخاب کند، تعیین میکند و انتخاب انسان وقتی ارزشمند است که علیه آن چیزی که دوست دارد، انتخاب کرده باشد. و الّا انتخاب او، تفاوتی با حیوانات را رقم نخواهد زد.
انسان موجودی است که برای مبارزه با امیال خودش آفریده شده/ «مبارزه با دوستداشتنیها» مبنای تعریف انسان
- انسان، موجودی است که برای مبارزه با امیال خودش آفریده شده است و الّا اختیار، آزادی و آگاهی انسان، بیفایده خواهند بود. هویت و ذات و مبنای تعریف انسان این است که با دوست داشتنیهایش مبارزه کند.
آگاهی و اختیار انسان وقتی معنادار میشود که به هر دو طرفِ یک انتخاب تمایل داشته باشد
- اگر انسان به هیچکدام از انتخابهای ممکن، تمایل نداشته باشد، اختیار و آزادی او بیمعنا خواهد بود. اگر انسان به یکی از انتخابهای ممکن، علاقه داشته باشد و به طرف مقابل آن اصلاً علاقه نداشته باشد، باز هم اختیار بیمعنا است. آگاهی و اختیار انسان وقتی معنادار میشود که شما به هر دو طرفِ یک انتخاب تمایل داشته باشید، در چنین انتخابی است که شرافت انسانی معنا پیدا میکند. در واقع انسان معمولاً از بین چند تمایلِ خودش، یکی را انتخاب میکند.
ایبغغ