بسم الله الرحمن الرحیم
مسـئلهى بعدى - کـه در قضیهى زن مشـکل دومى اسـت - مسـئلهى خانواده اسـت. نظر اسلام در باب خانـواده جایـگاه زن در خانواده، نظر خیلى روشـنى اسـت.《المراه سیده بیتها》بزرگ خانه، زن خانه اسـت؛ ایـن از پیغمبراکـرم اسـت. جایـگاه زن در خانـواده، همانى اسـت کـه در گفتارهاى گوناگـون ائمـه(علیهم السلام) آمده:《المراه ریحانه و لیست بقهرمانه》در تعبیرات عربـى، قهرمان یعنی کارگزار، پادو، یـک خدمتگزار محتـرم. میفرماید: در داخل خانـه، زن قهرمانه نیسـت؛ ریحانه اسـت، گل خانه اسـت.
اینهـا نظرات اسلام اسـت و از این قبیـل الى َّ ماشـاءالله وجود دارد. ولـى در عین حـال تحقق خواسـتهى اسلام در خانواده، یـک امرى اسـت که با ایـن بیانات تمام نمیشـود، حل نمیشـود؛ احتیاج به پشـتوانهى قانونى، پشـتوانهى اجرائـى و ضمانت اجرائـى دارد؛ و ایـن کار باید انجـام بگیرد.
خانواده هایى که متدیـن بودنـد، مردانی کـه از اخلاق خـوب برخـوردار بودنـد و پایبندىهاى شـرعى داشـتند، ملاحظاتی کردنـد؛ امـا در مـواردى که ایـن خصوصیات نبوده، ایـن ملاحظات نشـده؛ بـه زن در داخـل خانواده ظلم شـده است.
وضـع داخلـى خانواده هـاى غربـى از لحـاظ مظلومیـت زن و از لحاظ عدم رعایـت حقـوق زن، از وضـع خانواده هـاى اسلامى و ایرانى و شـرقى یقینا بدتر است؛اگر بدتر نباشد؛در مواردی حتما بدتر است.مـا به آنها کـه نگاه نمیکنیـم، آنها که الگـوى ما نیسـتند.
از لحاظ نظـر اسلام و متون اسلامى هـم در این بخش از مسـئله هیـچ کمبودى وجـود نـدارد.نظـر اسلام، نظر کاملا روشـنى اسـت. محیط خانـواده بـراى زن باید محیط امـن، محیط عـزت و محیـط آرامش خاطر باشـد تـا زن بتوانـد آن وظیفـهى اساسـى خـودش را - که همین حفـظ خانواده اسـت - بـه بهتریـن وجهى انجـام دهد.
نمونه بـراى انسـان مؤمـن و مرضـى الهـى، و انسـان کافـر و مـردود درگاه پـروردگار در قـرآن، زن مطرح شـده؛ ایـن چیز جالبى اسـت.قـرآن دو زن را به عنوان نمونه و نمـاد زنان بد معرفى میکند؛ همسـر نوح و همسـر لوط. به عنوان نمـاد زن برتـر و زن مؤمـن، دو نفر را معرفـى میکند: یکى همسـر فرعون اسـت، یکـى هم حضرت مریم است.جالـب این اسـت که هر چهـار تـاى این زنهـا خوبى و بدىشـان مربوط بـه محیط خانـواده اسـت. در مـورد آن دو زن بـد می فرماید:《کانتا تحت عابدین من عبادنا صالحین فخانتا هما》ایـن دو زن به همسرانشـان - کـه دو پیغمبر عالىشـأن و عالىمقام بودنـد - خیانت کردند. مسـئله، مسـئلهى خانواده اسـت.
موضـوع آن دو زن دیگر هم مربـوط به خانواده اسـت؛ او کـه زن فرعـون اسـت، ارزش و اهمیت او این اسـت که یـک پیغمبـر اولوالعـزم رادر آغوش خود پـرورش میدهد و بـه او ایمان مـىآورد و بـه او کمک میکنـد؛ لذا فرعـون از او انتقام میگیرد. مسـئله، مسـئلهى درون خانـواده اسـت با ایـن تأثیر و شـعاع عظیم کارى کـه او کرده اسـت، که یـک موسـائى را تربیت کـرده است. در مورد حضرت مریم هم همیـن جور اسـت: 《الّتى احصنـت فرجهـا》 ناموس خـود را حفظ کـرد، عفت خـود را حفظ کرد.
ایـن نشـان دهندهى این اسـت کـه در محیـط زندگـى حضـرت مریـم(س)عواملـى وجود داشـته که میتوانسـته اسـت تهدیدکنندهى عفـت و ناموس یـک زن عفیف باشـد و او توانسـته مبارزه کنـد. بنابرایـن همه اش ناظر به همیـن جنبه هـاى مهمى اسـت که عرض شـد؛ جنبـهى خانـواده و مسـئلهى شـأن زن در جامعـه. بنابراین مسـئله، مسـئلهى مهمى است.
برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری