دغدغه های فرهنگی/2

بسم الله الرحمن الرحیم

سوره ابراهیم آیه ی24:آیا ندانستی که خدا چگونه مثلی زده است؟کلمه پاک مانند درخت پاک است ریشه اش استوار و پابرجا و شاخه اش در آسمان است.
خدای متعال  این مثال را برای درست فهماندن جریان های زندگی و تاریخ در قرآن می آورد که هرپدیده ای،هر جریانی، هرفکری،هرواقعیتی درجامعه و در تاریخ در صورتی باقی می ماند و بارور میشود که در اصل و ریشه طیب و پاکیزه باشد.

انقلاب:
از نظر واژگانی:به معنای تغییر،تحول،برگشتگی، تبدیل
از نظر سیاسی:به معنای اقدام عده ای برای براندازی و ایجاد حکومتی جدید
دو نوع  انقلاب وجود دارد:
1.انقلاب سیاسی:تغییر ساختار سیاسی بدون تغییر ساختارهای اجتماعی یعنی فقط ساختار حکومت تغییر میکند
2. انقلاب اجتماعی:عبارت است از تغییر سریع و اساسی در ساختار سیاسی اقتصادی و اجتماعی یک جامعه که با حرکت و قیام عمومی مردم همراه است.
آخرین انقلاب بزرگ اجتماعی در تاریخ جهان انقلاب اسلامی بوده است.
مقایسه انقلاب اسلامی با ۳ انقلاب معروف فرانسه، شوروی و الجزایر:
۲۰ سال بعد از هر سه انقلاب را درنظر بگیریم:
۲۰ سال بعد از انقلاب کبیر فرانسه تنها چیزی که از فرانسه تغییر کرد شخص پادشاه بود. ناپلئون بناپارت سرکار آمد تاج گذاری کرد و به معنای واقعی کلمه پادشاهی میکند. آراء مردم و آزادی، به آن معنایی که انقلاب کبیر فرانسه برایش تلاش کرد، در زندگی و در حکومت مطلقه ناپلئون یک ذره وجود ندارد.
۲۰ سال بعد از انقلاب شوروی: دیکتاتوری سیاه «استالین» بر شوروی در آن ۲۰ سال حاکم بود. استالین یک تزار واقعی بود. او تنها چیزی که از انقلاب حفظ کرد، آن نیم تنه ای بود که تا آخر عمرش به شکل یک فرم می پوشید آن را هم به مجردی که مُرد اعقابش کنار گذاشتند و هیچ چیز دیگر از انقلاب نماند و تمام شد...
۲۰ سال بعد از انقلاب الجزایر: انقلاب الجزایر انقلاب اسلامی بود. انقلاب مساجد و علمای دین بود. از مساجد و مدارس دینی و از حوزه علمیه شروع شد( مثل انقلاب ما) ولی حتی یک روز هم حکومت دینی در الجزایر به وجود نیامد.الجزایر تحت نفوذ فرانسوی ها بود و آنها هم فرهنگ و آداب خودشان هم بی اعتقاد به دین در الجزایر نفوذ دهند.
✔ درمقابل انقلاب کبیر فرانسه هیچ قدرتی در دنیا مبارزه نکرد، مخالف داشتند اما قدرت سازمان یافته منسجم سیاسی که بنشیند طراحی کند و مبارزه سیاسی و نظامی و تبلیغاتی و روانی و همه را با هم بکند، اصلا وجود نداشت.
در زمان انقلاب شوروی از دشمنان خود روسیه هم کم شد. به مجرد اینکه انقلاب شوروی پیروز شد جنگش تمام شد. بر عکس ما که بعد از انقلاب جنگ را بر ما تحمیل کردند.
با انقلاب ما هم دشمنان انقلاب یعنی دشمنانی که از لحاظ سیاسی ضربه میدیدند مثل کسانی که از ایران بهره می بردند( چه داخلی و چه خارجی) و هم دشمنان مخالف دین مخالف بودند.
انقلاب ما بعد از ۲۰ سال آسیب های گوناگون یک انقلاب بزرگ مثل انقلاب فرانسه، یک انقلاب پر سروصدا مثل انقلاب شوروی و یک انقلاب به اصطلاح اسلامی مثل الجزایر را مطلقا نداشته است و این نشان دهنده بنیه انقلاب است.
انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب هویتا اسلامی با انگیزه ها و خط مشی و رهبری اسلامی بود چون هویتا اسلامی است دشمنانش در دنیا مشخص میشوند.
منشاء انقلاب اسلامی در تدین و در ایمان است. ایمان مذهبی و اسلامی. ایمان مذهبی به انسان قدرت، شجاعت، معرفت و... می دهد. اگر انسانی با ایمان باشد قدر و ارزش و مقدار پدیده های مادی و توانایی های آنها را می شناسد و درباره آنها زیاده روی میکند و نه کوتاهی:
ایمان به معنای تدین و تعبد و نه ایمان به معنای مجرد خودش که بگوییم ما آدم با ایمانی هستیم اما در عمل نه اهل نمازیم و نه اهل تعبد و ذکر ونه اهل توجه به خدا و عمل کردن به فرایض اساسی تدین. هدف دشمنان انقلاب هم همین ایمان و تعبد است.
--------------------------------------

 برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری

۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
About Me
سلام علی آل یس
تا زمانی که انـسان تـوان شـناخت امام را نداشته باشد، سخن گفتـن از ظـهور او بی‌معناست. ظهور امام واقعه‌ای نیسـت که ناگـهان روزی اتفـاق افتد، بلـکه امـری اسـت کـه هـر روز در وجـدان مـؤمنان شیعی، حاصل مـی‌شود.
ظـهـور آینـده‌ی امـام مـسـتلزم اسـتـحاله‌ی قلـب انسان‌هاست و این ظهور تدریجی به ایمـان پیـروان و نفس وجود آنان بستگی دارد.

ما نیز معنـای انتـظار را نارضـایتی از وضـع مـوجود و تلاش جهت بهبود اوضاع می‌دانیم.

و ایـن بـهانـه‌ای شـد تـا بـامــدد ربّ مــنّان در سـال 1388در کانونی با نام متبرک «کانـون مـهـدویت تسنیم» با هــدف اعـتلای اسـلام و تلـاش در جـهت تعجیل فرج گرد هم آمدیم.

نــام کــانون را بــا الــهام از آیـه‌ی 27 سوره‌ی مبارکه مطففین (وَ مِـزَاجُهُ مِن تَسْــنِیمٍ عَـیْنًا یَـشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ) "تسـنیم" برگزیدیم تا بکوشیم مصداقی از معنای آن و همچون آن چشمه‌ی جوشان باشیم.

سعـی بر ایــن بود که مهــارت‌های مخـتلفی برای منـتظران آن حضــرت تبــین و تفــسیر شود. کانون فرصــتی‌ست برای اعـلام حــضور هـر مـنتظری که خــواهان به ســر آمدن ایــن انتـظار است تا به هر نحوی که می‌تواند در جهت تحقق اهداف انتظار بکوشد.
و به انتظار تو دیگر ننشـستیم، یا علــی گفتیم و به امید آمدنتان ایستادیم،
باشد که قبول درگاهتان افتد.

__________________________

- هنر آن است که فردی بی‌هیاهوهای سیاسـی و خودنمایی‌های شیــطانی بــرای خــدا به جهاد برخیزد و خــود را فــدای هــدف کند، نه هوی و این هنر مردان خداست.
امام خمینی (رحمة الله علیه)

- هرچه زمان می‌گــذرد، تجــمع اصــحاب حــق را، "واجب‌تر و فوری‌تر" احساس می‌کنم.
امام خامنه‌ای (مدّظله العالی)

دستان مشــتاقت را به گرمـی می‌فشــاریم، اینجا کانون مهدویت تسنیم.

بسم الله الرحمن الرحیم:
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان