بسم الله الرحمن الرحیم
نحوه حضور حجت
همه ادیان معتقدند که موعودی هست و با دجال آخرالزمان می جنگد و جهان را به یک عدالت و معنویت آرمانی میرساند اما از این میان فقط مذهب شیعه است که معتقد است موعود هم اکنون موجود است یعنی این طور نیست که امام زمان(عج) در آخر تاریخ عالم، موجود شوند و سپس ظهورکنند. بلکه آخرالزمان، ظرف ظهور وجود مقدس امام زمان(عج) است. یعنی وجودی که قبلا هم بوده، درآخرالزمان ظاهر میشود.
این یک قاعده عقلی است که همیشه چیزی که درجه وجودی اش بالاتر است، و مسلم در عالم غیب واقع است، اول به وجود می آید سپس در عالم ماده آرام آرام ظهور پیدا می کند.
مثلاکودکی که در حال جوان شدن است، درست است که جوانی این کودک هنوز بالفعل نشده و لذا هنوز جوان نشده است، اما مرتبه و شخصیت جوانی در عالم غیب وجود دارد که این کودک از نظر بدنی و فعالیت های فیزیولوژیک به آن برسد پس این بدن به طرف غایت و هدفی می رود که فعلا موجود هست؛ هرچند که در بدن این کودک هنوز ظاهر نشده است.
غایت مفقود محال است: غایت هر شی حتما بالفعل موجود است، که موجب می شود این شی به طرف آن غایت در حرکت باشد
غایت مفقود معنا ندارد همچنان که حرکت بدون جهت معنا ندارد.
عقیده شیعه در مورد حضور حضرت مهدی(عج) بر همین مبنا است که ظهور حضرت در آینده تاریخ است و نه این که حضور حضرت هم مربوط به بعد باشد
پس وجود مقدس امام زمان الان محقق است و عالم آرام آرام به ظهور مقدس ایشان میرسد.
ما باید کاری کنیم این ظهور، که عالی ترین مرحله ظهور حقایق غیبی است، به بهترین نحو محقق شود
ظهور و خفای امام زمان دست ماست.
اگر مردم زمینه ظهور امام زمان(عج) را فراهم کنند امام زمان(عج) به جد می آیند همیشه ظهور رحمت حق خیلی غیر منتظره است.
برگرفته از کتاب مبانی معرفتی مهدویت