بسم الله الرحمن الرحیم
واقعیت گریزناپذیر آن است که تدبیر خلقت به گونه ای است که چنانچه افق و جهت حرکت انسان ،حرکات و اعمال غیر الهی باشد تبدیل به حیوان و حتی بدتر از آن میگردد مهمترین دغدغه اش بهره وری بیشتر از زمان برای لذت جویی و رفاه بیشتر میگردد.
این چنین انسانی که تمام عقل و توانمندی خویش را در خدمت تمتع و بهره بیشتر از دنیا قرار داده است دیگر نیازی به وجود مقدس انسان کاملی همچون حضرت مهدی(عج) در خود احساس نمی کند.
اسلام معتقد است که انسان برای خوردن و آشامیدن آفریده نشده است و الا دیگر تفاوتی با حیوان نداشت و لایق مقام خلیفه الله نمیشد. این دینی جامع به ایمان و غرایز انسان به صورت هماهنگ می نگرند و بیان میدارد که همانگونه که انسان حس بویایی، چشایی و لامسه دارد، برای کمال جویی و حقیقت طلبی نیز فطرت دار قرار داده شده است .خداوند حقیقت انسان را همراه با سلامت و درستی و دارای گرایش به تقوا و دوری کننده از فجور خلق نمود.
" در خلق خدا تبدیل راه ندارد" نشان میدهد که فطرت الهی از بین رفتنی نیست ،گرچه دچار ضعف و بیماری میشود. از آنجا که انسانیت انسان به روح می باشد ممکن است بیماری های روحی چنان فطرت را بیمار کنند که شدت غبار و آلودگی بر روی فطرت، انسان را از انسان بودن به سمت حیوانیت سوق دهد...
بیماریهای آدمی منحصر در بیماریهای جسمی نیست و تسلیم در مقابل فجور و دسیسههای شیطانی روح انسان را بیمار میکند...
تعابیری چون سوره احزاب آیه ۷۲ اشاره به انسانی دارد که صرفاً وجه همت خویش را مادیات قرار داده است...
آیه ۸۴ سوره اسراء نشان میدهد که خداوند کسی را بد سرشت و شاکله نیافرید، بلکه بنا بر آیه شریفه" که به راستی ما انسان را به نیکوترین ساختار آفریدیم" چه بلال سیاه چهره و چه یوسف زیباروی، همگی به واسطه دارا بودن فطرت الهی و شرایط اولیه حرکت، به سمت غرب الهی دارای خلقت احسن می باشند.
برگرفته از کتاب زن منتظر و منتظرپرور