بسم الله الرحمن الرحیم
به سه دلیل امام دوازدهم متولد شده و اکنون زنده است و هر زمانی که خدا بخواهد ظهور میکند:
1-طبق گفتار پبامبر و اهل بیت(ع) جانشینان پیامبر 12 نفر هستند که ذات مقدس و ویزگی های هویتی آنها در این روایات گفته شده است.
2-طبق تاریخ و سیره 11 نفر از این 12 نفر امام معصوم به دنبا آمده و در اثر شمشیر یا زهر به شهادت رسیدند.
3-اینکه بر اساس حکم عقل و آنچه که نقل شده هرگز جامعه انسانی بی امام معصوم و زمین خالی از حجت نخواهد بود.
شبهه ای توسط قوشجی مطرح شده، او به خواجه طوسی میگوید: که شما گفتید اگر کسی معتقد باشد که امام غایب ممکن است هر لحظه ظهور کند، همین عقیده او را کنترل میکند و سعادت او را فراهم میکند. اما چه مشکلی دارد که چنین امامی موجود نباشد و خداوند هر وقت که اراده کند او را خلق کند. در این صورت از امام موجود ولی غائبی که انتظار ظهورش را می کشیم بی نیاز میشویم.
در پاسخ به این شبهه باید گفت که امام فقط برای راهنمایی و رهبری بشر نیست بلکه شئون دیگری نیز دارد.از جمله در آیه 33 سوره بقره که گفته شده (فرشتگان را از نامهای آنان خبر ده) این آیه آموزش به فرشتگان را به عنوان یکی از شئون امام مطرح میکند. در آیه 41 سوره فاطر گفته شده(خداوند آسمانها و زمین را نگه میدارد) که این آیه مقام واسطه فیض بودن امام را مطرح میکند. در بلدالامین گفته شده( بکم فتح الله و بکم یختم) که منظور این است به واسطه و به سبب اولیای الهی کتاب خداوند آغاز شد و بوسیله آنها پایان می یابد. در واقع قران به ائمه معصوم(ع) عرضه شده و انها بیان کنندگان و مفسران واقعی قرآن هستند.
پروفسور هانری کربن در کنفرانس خودش در مورد ادیان میگوید:
در بین تمام ادیان و مذاهب تنها شیعه است که مکتبی حیات بخش و قابل عرضه دارد. با این دلیل که آنها معتقد هستند رابطه انسان با خدا هرگز قطع نمیشود و همیشه انسان کاملی از میان خود انسانها و همنوع انها وجود دارد که ولی الله و واسطه فیض بین خالق و مخلوق است و این ولی حی و حاضر است.
امیر المومنین در نهج البلاغه دو ویژگی امام عصر را بیان میکنند:
1- ویژگی عملی: در فضایی که مردم از آیات قرآن مطابق با امیال خود برداشت میکنند و افکار خود را بر قرآن تحمیل میکنند امام زمان(عج) از قرآن به عنوان مبنایی برای قبول یا رد رای خود استفاده میکنند.
2-ویژگی عملی: در حوزه عمل هنگامی که بعضی هوای نفس و علاقه های خود را به قرآن تحمیل میکنند و قرآن را تابع افعال خود قرار می دهند، امام زمان(عج)بر هوا و هوس غلبه داشته و آنها را رهبری میکنند.
در آیه ( انی جاعل فی الارض خلیفه...) و در زیارات ائمه معصومین(ع) که گفته شده( السلام علیک یا خلیفه الله...) از پیامبر و اهل بیت(ع) و در واقع انسان کامل به عنوان خلیفه و نماینده خداوند در روی زمین است.
خلیفه در غیاب مستخلفه عنه حضور دارد اما خداوند که در همه شرایط حضور دارد و غائب شدنی نیست یا خلیفه ندارد یا خلافتش معنای دیگری دارد.
خلیفه برای خداوند به این معنی است که آنچه را خداوند بصورت ازلی و استقلالی (بذات) دارد ، انسان کامل که خلیفه اوست به شکل تبعی و عرضی دارد. در واقع خلیفه او مظهر تام اوست که به اذن او حضور و ظهور دارد.
از آنجایی که امام معصوم(ع) ( انسان کامل) جامع و مظهر همه اسما و اوصاف الهی است و در واقع وجه الله است، مایه تامین حیات معنوی است.در آیه( اعلمو ان الله یحی الارض بعد موتها...) به مسئله ی زنده کردن زمین به آب حیات پس از مرگ پرداخته شده که این مسئله در روایات ائمه معصومین(ع) مورد تایید و تاکید است و طبق این روایات خداوند زمینه ی مرده را نیز با انسان کامل زنده میکند همانطور که زمین مرده را با آب زنده میکند.
گاهی جامعه، دلها و زمینه فرهنگی ملتی میمرد.اگر این مردن سطحی با شد با گفتن،نوشتن و هدایت ظاهری رفع میشود اما اگر عمیق و فراگیر باشد باید دم مسیحایی انسان کامل آن عصر است را زنده کند.
که انسان کامل عصر ما امام زمان(عج) است. تمام شئون علمی و عملی حضرت آب زندگانی است و با ظهورش دلها و زمینه ها ی مرده را زنده میکند.
همه ما دنبال یک زندگی راحت هستیم اما واقعیت این است که راحتی حقیقی را نمیشناسیم. امام معصوم(ع) همه چیز عالم را میداند و بهترین راهنماست و با اطاعت او میتوان به سعادت رسید.
خلاصه اینکه جامعه جاهل چیزی را از دست داده که مایه آرامش اوست و چیزی را برای خودش جمع کرده و به آن اعتماد دارد که باعث ناآرامی اوست و چنین جامعه ای بین دو بند مهار کننده گرفتار میشود و کسی که این بند ها را میشناسد و راه نجات از آنها را میداند و به ما میآموزد انسان کامل( امام زمان) است.