بسم الله الرحمن الرحیم
فرج امام زمان از بزرگترین آرزوهای پیروان مکتب اهل بیت است که سبب امید به آینده و حرکت و پویایی در جامعه اسلامی میشود.
رسول خدا
ظهور منجی در اخرالزمان یک اندیشه ی جهانی است که در همه ی ادیان به آن اشاره شده است؛ در آیین هندوان سخن از نجات دهنده و موعود آمده است از جمله در کتاب مهابهاراتا و پورانه ها یا در آیین کیش هندو در کتاب پورانا یا کتاب شاکمونی
در کتاب اوپانیشاد ها اینطور آمده است که: در انقضای کلی عصر آهن سوار بر اسب سفیدی با شمشیر برهنه بصورت ستاره دنباله دار است شریران را هلاک میسازد و آفرینش را از نو تجدید و پاکی را رجعت خواهد داد.
در کتاب باسک که از کتب مقدس هندو است نیز بشارت منجی آمده است.
در دین مسیحیت فارقلیط که به معنای شفاعت کننده و آرامش بخش و یاری رسان است،منجی نخستین است که بعد از عیسی ظهور میکند
دردین یهود نیز در کتاب عهد عتیق از منجی(ماشیح) یاد شده است
به باور زرتشتیان در روزگار پس از زرتشت درپایان هر هزاره یک منجی از نسل زرتشت ظهور خواهد نمود پس از ظهور منجی های یکم و دوم در فاصله زمانی 3هزار سال پس از زرتشت سوشیانت خواهد آمد.
پس دریافتیم که ظهور منجی یک اندیشه جهانی است با این تفاوت که به اعتقاد راسخ ما شیعیان موعود موجود است ولی در پندار دیگران فقد موعود است و موجود نیست؛ ما براین اعتقادیم که زمین از حجت خدا تا به حال خالی نبوده و نخواهد بود و از زمانیکه زمین آفریده شده تا برپایی قیامت زمین دارای حجت الهی است.
انتظار حقیقی:
انتظار حقیقی ظهور آن حضرت به معنی آماده سازی عِدّه و عُدّه در تمامی زمینه ها از جمله نظامی و جهاد در راه خداست.
هرچه دانش و معرفت والاتر و صحیح تر باشد, انتظار نیز عمق و حقیقت بالاتری خواهد داشت.
لازم به ذکر است که منظور از شناخت خلیفه الهی و امام هر عصر تنها معرفت ساده و ابتدایی براساس شناخت حسب و نسب و نیز شناخت تاریخی نیست بلکه معقول را معرفت امامت و اعتقاد به ولایت و شناخت شخصیت حقیقی امام به انضمام اطاعت او تامین میکند.
بهترین شکل انتظار آن است که با جان منتظر آمیخته گردد و سراسر هستی او را فراگیرد و وی را از سهو و نسیان به حضور و ذکر و از ظلمات وهم به نور عقل بازگرداند.
انتظار آماده باش است،زمینه سازی و آمادگی برای رسیدن به مطلوب است آن کس که در انتظار است آماده میشود تا نقطه ضعف های خودش را پر.کند و مانع ها را بشناسد و نقطه ضعف هایشان را بیابد و در نقطه ضعف های دشمن خانه بگیرد و از آن سنگر بسازد.
انتظار پر کردن خانه های ضعف خویش و تقیه سنگر گرفتن در خانه های دشمن است.
بی جهت نیست که انتظار فرج بالاترین اعمال است. آن کس که بن بست را نمی پذیرد و تحمل نمیکند در انتظار گشایش است و به دنبال مطلوب و برای رسیدن به مطلوب آماده است و مهیاست.