امام مهدی(عج) موجود موعود/9

بسم الله الرحمن الرحیم

معنای منتظر

فردی که مهمان دارد هم خود و هم منزل را آراسته و آماده مهمان میکند  و همانطور که طبق میل مهمان باشد و از دیدنش خوشحال شود .

این فرد همه کار ها را انجام میدهد که برای ورود مهمان دیگر کاری نداشته باشد و کامل در اختیار ایشان باشد و بتواند فارق از هر کاری به مهمان خدمت کند.

حال این قضیه را تطبیق دهیم با بحث انتظار امام زمان .ما آدم ها اگر بتوانیم در عصر غیبت نفس خودمون و و نیت های انجام کار هامون رو مطابق میل حضرت آراسته کنیم و بتوانیم از وابستگی هایی که داریم آزاد شویم و در زمان ظهور حضرت یقینا میتوانیم به درد بخوریم و و هم اینکه امام هم میتوانند اعتماد کنند و به نی آن آراستگی ما، بخشی از کار های حکومت شان را هم به ما بسپارند.

اما نکته ای که اینجا مطرح است این است که وقتی ما تصمیم گرفتیم این ویژگی ها رو در خودمون زنده کنیم؛ لیاقت فرد منتظر رو خواهیم داشت  چرا که اگر تصمیم گرفتیم و عمل کردیم و در حین این رشد و تکامل ایشان ظهور کردند بسته به میزان تلاش هایمان خودشان به اندازه ی همان چشم انداز و بینشی که داشتیم بالا میکشند .


اما نکته بعد اینکه گفتیم فرد ،منزل را هم تمیز خواهد کرد پس فرد منتظر وظیفه آراسته کردن جامعه را هم نیز دارد  که زمینه را برای آراسته کردن اعمال و نیت های اطرافیان هم فراهم کند.

اما بعضی ها هم صرفا به فکر آراسته کردن ظاهری خود توجه دارند در نتیجه این افراد منتظر امام غائب هستند نه امام قائم !! چرا که اهل مبارزه نیستند.!

آثار انتظار :

!-امید به آینده :وقتی فرد منتظر به ظهور اعتقاد داشته باشد امیدوار خواهد شد،و میداند که اگر تمام کار های او با اخلاص باشد راهگشای آینده است. 

2-اصلاح گرایی در عرصه فردی و اجتماعی: 

دو امر مطرح است:

یکی "صالح":کسی که خود ساخته است و بر روی اعمال و رفتار خود دقت دارد.

و دیگری "مصلح" :دگر سازی هم برای او اهمیت دارد و سعی میکند که جامعه را به سمتی ببرد که زمینه برای انتخاب کردن خوبی همه فراهم شود هم چنین دیگر این جامعه مانع و سنگ راه او نخواهد بود بلکه همراه هم خواهد بود.

3-تلاش و پویایی و پیشرفت در تمام عرصه ها:

درسته گفته شده در تمام عرصه ها اما خب تلاش و کار در عرصه هایی که توانایی و امکانات ش را دارد دیگر کم کاری از او پذیرفته نخواهد بود و قابل چشم پوشی نیست!!

4-تخلق به فضائل نفسانی:

 یعنی فرد منتظر اگر دائما خود را در محضر امام معصوم ببیند دیگر ظاهر و باطن او از گناهان و پلیدی ها دوری میکند و در نتیجه قلب او نورانی میشود.

5-آمادگی برای ظهور:چون زمان دقیق ظهور را نمیداند در نتیجه طوری برنامه ریزی میکند که در لحظه، در توان خودش را برای ظهور آماده کند چه فردی و چه اجتماعی، و این باعث سرعت گرفتن در کار ها و تعجیل فرج خواهد شد.

6-الحاق نگاه تشریفی اهل بیت:

 فرد منتظر چون که همیشه در همه حال نگاه به وجه الهی امام معصوم و انسان کامل دارد و سعی میکند به نسبت بالایی خودش را از معاصر دور کند و عبودیت خود را انجام دهد؛ مشمول نگاه خاص امام میشود.

7 -شکوفا سازی اندیشه ها:

فتنه هایی که برخواسته از نگاه نفسانی هستند ، باعث خاموشی چراغ عقل میشوند ؛ یک مبارز چون که در برنامه خود مبارزه با این فتنه ها را هم گنجانده است، فکر و اندیشه اش آزاد میشود و میتواند بیشتر و سریعتر پیشرفت کند.

8-باریابی به مقام اعتماد:مقامی که هر مومن صاحب معرفتی آرزوی رسیدن به آن را داراست و از بالاترین مراتب تقرب به خداست و برای هر کس هم مقدور نیست اما در کسی که خود زمینه های را داشته باشد و امام معصوم نظر کند به این مقام میرسد.


تکالیف و وظایف منتظران:

1 - امام شناسی:

شناخت امامت و امام اولین وظیفه مومن اهل انتظار هست، ولی در صورتی که قبل از آن زمینه های را من جمله خودشناسی و خداشناسی  ....را فراهم کند. 

2 - پویایی و تلاش:همانطور که قبلا ذکر شد فرد منتظر باید تلاش گر باشد برای اهداف خود.کسی که معرفت توحیدی داشته باشد؛به وحی(کلام خدا) و گوینده وحی که پیامبر است اعتقاد دارد و در پرتو پیامبر به قرآن ناطق و نمونه عملی آن هم ایمان دارد و این در فکر و عمل او نفوذ میکند در نتیجه در این قالب فقط نظام دین و کلام الهی و امر الهی جریان دارد.

3-تخلق به اخلاق کریمه:

انسان منتظر سعی میکند که وجهی از امام در روی زمین باشد، پی همیشه در حال رشد دادن اعمال و رفتار نیات خود است اما باز هم اینجا دو فتنه مطرح میشود:غفلت و شهوت که اگر بها داده شود توانایی آیت را خواهند داشت که تا به حال هر چقدر تلاش کرده ای به فنا دهند.

4-تعالی فرهنگ، مدیریت، شهامت، شجاعت:کسی که زمینه شکوفایی فرهنگ و شهامت و شجاعت و مدیریت را دارد در زمان ظهور بیشتر میتواند بهره ببرد.

5-اقتدا به سیره پیامبران و امامان:

در حقیقت امام زمان تمام و کمال معارف قرآن و پیامبر را احیا میکند حتی آنهایی هم که زمینه برای بروزشان فراهم نبوده!

۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
About Me
سلام علی آل یس
تا زمانی که انـسان تـوان شـناخت امام را نداشته باشد، سخن گفتـن از ظـهور او بی‌معناست. ظهور امام واقعه‌ای نیسـت که ناگـهان روزی اتفـاق افتد، بلـکه امـری اسـت کـه هـر روز در وجـدان مـؤمنان شیعی، حاصل مـی‌شود.
ظـهـور آینـده‌ی امـام مـسـتلزم اسـتـحاله‌ی قلـب انسان‌هاست و این ظهور تدریجی به ایمـان پیـروان و نفس وجود آنان بستگی دارد.

ما نیز معنـای انتـظار را نارضـایتی از وضـع مـوجود و تلاش جهت بهبود اوضاع می‌دانیم.

و ایـن بـهانـه‌ای شـد تـا بـامــدد ربّ مــنّان در سـال 1388در کانونی با نام متبرک «کانـون مـهـدویت تسنیم» با هــدف اعـتلای اسـلام و تلـاش در جـهت تعجیل فرج گرد هم آمدیم.

نــام کــانون را بــا الــهام از آیـه‌ی 27 سوره‌ی مبارکه مطففین (وَ مِـزَاجُهُ مِن تَسْــنِیمٍ عَـیْنًا یَـشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ) "تسـنیم" برگزیدیم تا بکوشیم مصداقی از معنای آن و همچون آن چشمه‌ی جوشان باشیم.

سعـی بر ایــن بود که مهــارت‌های مخـتلفی برای منـتظران آن حضــرت تبــین و تفــسیر شود. کانون فرصــتی‌ست برای اعـلام حــضور هـر مـنتظری که خــواهان به ســر آمدن ایــن انتـظار است تا به هر نحوی که می‌تواند در جهت تحقق اهداف انتظار بکوشد.
و به انتظار تو دیگر ننشـستیم، یا علــی گفتیم و به امید آمدنتان ایستادیم،
باشد که قبول درگاهتان افتد.

__________________________

- هنر آن است که فردی بی‌هیاهوهای سیاسـی و خودنمایی‌های شیــطانی بــرای خــدا به جهاد برخیزد و خــود را فــدای هــدف کند، نه هوی و این هنر مردان خداست.
امام خمینی (رحمة الله علیه)

- هرچه زمان می‌گــذرد، تجــمع اصــحاب حــق را، "واجب‌تر و فوری‌تر" احساس می‌کنم.
امام خامنه‌ای (مدّظله العالی)

دستان مشــتاقت را به گرمـی می‌فشــاریم، اینجا کانون مهدویت تسنیم.

بسم الله الرحمن الرحیم:
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان