بسم الله الرحمن الرحیم
هیچ عمل خیری بدون امام پذیرفته نیست.
هرمرتبه از انسانیت هم به هرکس برسد از عین انسانیت می رسد.امام زمان عین انسانیت است،پس هرکس از توجه امام زمان به قلبش محروم باشد ازانسانیت محروم می باشد،پس آدم شدن فقط درارتباط باانسان کامل به دست می آید.
روح نظم اروپایی،دنیای بیشتر داشتن است وروح نظم اهل تقواقرب الهی پیداکردن است ازطریق ارتباط باانسان کامل،هرچندممکن است درظاهرهردونظم یکسان باشد،ولی یکی دریک انضباط جهت دارقرارداردوبه انسان شدن فکرمی کندودیگری به دنیای بیشتر دلبسته است وبرای لذت بیشترازدنیا تلاش می کند. خیلی از افراددربرخورد باکودک فقیر گرسنه ای دلشان به رحم می آید وبه اوکمک می کنند،اگر این کارهارابرای قرب به خداانجام دهداین شخص آدم است وبااین کار آدمیت خودراتقویت وتشدید می کندامااگرصرفا از سر ترحم این کارهارا می کند،اومثل بعضی از حیوانات است که دارای ترحم هستند.
اگرمی خواهیدآدم شوید،بایددرنظم دینی کار کنید.اگرکارهایتان را هرچندکوچک براساس نظم ودستورات دینی انجام دهیدشمارادر انسانیت تشدید کندولی اگرکارشمازیر سایه دین نباشد،هیچ رشدی ندارد،اگرچه کارتان بزرگ باشد.
پیامبراکرم پس از این که دین وقران واحکام دین رابرای مردم آورده ونمازوروزه وحج راتبیین کردند،فرمودند؛اگرانجام این اعمال همراه باشناخت امام زمانتان نباشدومرگتان فرابرسد،بت پرست مرده اید. امام مغز وقلب عالم هستی است.
جهان هیچ گاه از حجت خالی نمی ماند. شیعه متوجه است که حقیقت انسان هم اکنون باید موجود باشدواینکه حقیقت هرچیزی بیش از یکی نیست.به اصطلاحان فیلسوفان؛(صِرفُ الشَّی ِ لایَتَثَنّی ولایَتَکَرَّر) یعنی صرف وحقیقت هرچیز نه دوتامی تواند باشدونه تکرارپذیر.به عقیده شیعه یک امام زمان حیّ حاضر در هستی است که حقیقت او،حقیقت همه امامان است وآن حقیقت هم اکنون در جمال حضرت مهدی(عج)واقع است. خدابرای آدم شدن ماامام زمان ینی انسان کامل راوسیله قرارداده است،پس باید اوراومقام امامت اوراشناخت وبه او عشق ورزید.
کمال انسانی در همه ی ابعاد
شیعه آدم شدن می خواهد.برای آدم شدن باید تمام ابعاد انسانی فردبه کمال برسد وجهت صحیح پیداکند،حتی عاطفه هاواحساسات شماجهت صحیح انسانی داشته باشد.
معرفت به انسان کامل،موجب پدیدآمدن صفات وحالاتی است که به کمک آن صفات وحالات،بندگی خداوند در انسان رشد می کند.
برگرفته از کتاب مبانی معرفتی مهدویت