امام مهدی؛موجود موعود/4

بسم الله الرحمن الرحیم

۱. فهم مسئله ی حصرت موجود موعود و حضورشان در عین اختفا یکی از سخت ترین معارف دین است اما این سختی و دشواری بهانه ی ترک و اهمال در مورد آن نمی باشد بلکه به گفته ی امام محمد تقی ع : وثوق و اعتماد به کمک خدای والا بهای هر متاع گران و نردبان هر مقام بلندی است.

۲. خداوند در حفظ نظام هستی ائمه را وسیله قرار داده و این فقط در مورد برکات معنوی نیست. همان طور که بدن با روح زنده است و از او مدد میگیرد ، اجرام این دنیا هم مجموعا یک حقیقت زنده اند که حیاتشان را از ولایت انسان کامل میگیرند.

۳. مقایسه ی امام و خورشید و ماه:

۱.خورشید و ماه نور، انرژی و حرارت به زندگی ما میدهند اما مستقل  و بی نیاز از فیض خدا نیستند بلکه آنها هم مخلوق خداوند هستند . بشر کارهای مختلفی را به دست اینها انجام میدهد و در واقع اینها ابزار کمک رسانی اند.

امام هم وسیله ای است که مظهر (نورالسماوات و الارض) است

۲.نور خورشید و ماه خاموش شدنی است اما خلیفه ی خدا نه خاموش شدنی است نه از بین رفتنی و نه کم شدنی.


امام عصر در آغاز قیام عدل گسترانه ی خود بر ضد ستم پس از اقامه ی نماز نزد مقام ابراهیم ، خویش را سزاوارترین فرد به پیامبران به ویژه محمد و ابراهیم می خواند .

۳.امام عصر تمام کمالات انبیا گذشته را به ارث برده  از این رو  همه ی معجزات انبیا گذشته را داراست و همه ی معجزات به دست او ظهور می کند زیرا او باید اهداف تمام انبیا را به انجام رساند و سرزمین های مرده با نور عدل زنده سازد.

۴. انسان کامل تجلی ظهور اسما و صفات خداوند است و طالب حقیقت ابتدا باید درکی از صفات و اسما الهی داشته باشد تا بتواند ظهور این صفات و اسما را ( امام) بیابد و باید بداند که نازیبایی های جهان خواران و غارتگران هرگز از زیبایی و نظام احسن الهی نکاسته و گرد و غباری بر آنها ننشانده. چون قدرت خداوند به امامت علم و حکمت خداوند عمل می کند و هر دو در وجود امام عصر ظهور میابند در واقع امام عصر در بعد نظری ترجمان علم خدا  و در بعد عملی نمود روشن قدرت خداست. و عملکرد او احاطه ی قدرت الهی بر طول  و عرض دنیا از یکسو و بر ابتدا و انتهای آن از سوی دیگر به نمایش می گذارد و خطای مشرکان و ملحدان را آشکار می کند .

امام عصر بر تمام هستی و شئون احاطه دارد زیرا قلب عالم است . همان طور که دل انسان اعضا و جوارح را کنترل می کند دلی هم هست که دل های انسان ها را رصد می کند ، همان گونه که اعمال دست و دیده را دل می داند هر چیزی که دل ما به آن مشغول باشد امام عصر میداند.

این چیزی‌نیست که جدای از بشر باشد بلکه همان طوری که قلب مآ از مجاری ادراکی و تحریکی مان جدا نیست و بر آنها احاطه وجودی دارد انسان کامل هم حقیقتا بر ما احاطه ی وجودی دارد.

۵.تاثیر صاحبان نفس:علوم حصولی نه تنها در انسان ها و موجودات عالم تاثیری ندارند بلکه به تنهایی از تاثیر بر نفسِ عالمان خود هم ناتوانند 

آنچه در عالم خارج اثر خارجی می گذارد، نَفس و نَفَس انسان صاحب بصیرت است .کسی که نفسش بر اثر بندگی خدا، تعالی نیافته و به نور علم که خداوند در دل اولیای الهس می تاباند نورانی نشده ، نَفَسش نیز بی اثر است.آنان که صاحب نَفس و نَفَس اند اولیای خدایند.

مثل تاثیر اولیای خدا به ویژه تمام عصر در نفوس انسان ها مثل مغناطیس(دارا بودن جاذبه ی ذاتی که که با هیچ حرکتی آهن سنگین را به سمت خوی می کشد) و کیمیا گر است. به همین دلیل لحظه ی دیدار او در قلوب تجول می آفریند و کسی را در برابر جذبهدوحود مبارکش تاب مقاومت نیست.او با زبات فلسفه و کلام یا عرفان نظری سخن نمی گوید بلکه زبان او عرفان عملی و سخنش همان جذبه است

۶.امر الهی در مقام خلقت به دو گونه به انسان ها میرسد: ۱ تدریجی و عادی ۲ خلاف عادت یعنی در لباس معجزه و کرامت 

اولیای الهی هم بر اساس کرامت خود گرفتاری های مومنان را برطرف می کنند توجه کنید که برطرف کردن گرفتاری های مادی و برآوردن حوائج کمترین


کرامت آنهاست بلکه اگر کسی خواست از جهل به علم، از ظلم به عدل، از بدفرجامی به حسن عاقبت تحول یابد باید به کرامات اولیا خدا به ویژه امام عصر(عج) روی آورد.

خداوند در قران کریم پیامبر را به به صبر و همقدمی و راهنمایی سالکان جاده عبدیت امر می کند . این بدان معناست که شخصیت حقیقی پیامبر و ولی عصر که جانشین آن حضرت است هم اکنون نیز همراه و راهنمای سالکان راه هستند و آنها را تا رسیدن به مطلوب همراهی می کنند.

امامان معصوم افزون بر رهبری ظاهری و اداره امور ملکی، سیر درونی و رهبری ملکوتی جامعه را نیز بر عهده دارند.اگرچه بیگانگان رهبری ظاهری را از آنها سلب کردتد انا رهبری حقیییِ تحول درونی انسان ها از وجود مقسشان جدایی نا پذیر است. بر همین اساس است که  نمازی که اول وقت  خوانده شود به کاروان نماز هایی پیوسته که با امامت و رهبری امام عصر به سوی خداوند در صعود است 

و این عمل صالح( نماز) به رهبری عملِ انسان کامل عصر ( امام زمان عج)  بالا می رود.

ولی عصر عج با تایید خاص خداوند و در سایه ی زمینه سازی معصومان پیشین و شکوفایی خردورزی مردم و عدالت پروری جامعه موفق خواهند شد تا هدف نهایی بعثت همه ی پیامبران را، پیروزی دین خدا بر تمام مکتب های باطل و منسوخ، تحقق بخشند.

خداوند متعال تکوینا خواسنه اند تا مستضعفان را از ستم ازاد کنندو انها را وارث زمین گردانند و حکومت عدل و داد را به دستشان بدهند و این گونه فرعونیان را برای همیشه از صحنه زندگی محو کنند .این خواست خداوند برنامه اصلاحی امام عصر عج است.

هر چیزی نابود شدنی است به حز خدا با این وجود مس چرا حضرت ولی عصر عج را بقیه الله می نامند ؟!

هر چیز دو وجه دارو:۱.وجه شخصی و خصوصی که فقر و زوال و دگرگونی می پذیرد۲. وجه الهی وپیوند ربوبی و ارتباط با مبدا غنی‌. در واقع به این معنا که خداوند چهره ای به سوی شی ویژه یا فردی خاص ارائه کرد و این چهره ماندنی است و فانی نیست 

پس هر شی یا هر فرد به هر میزانی که از وجه خدا سهمی داشته باشد به همان میزان نابودنشدنی و ماندنی است.

در نماز امام زمان در هر رکعت صد بار این آیه ( ایاک نعبد و ایاک نستعین) را که جمله ی توحید است را تکرار می کند. با این‌کار نماز گزار توحید ناب را به قلب خود تلقین می کند 

پس از نماز دعای ( یا محمد و یا علی یا علی و یا محمد اکفیانی فانکما کافیای) را می خواند و این دستور پس از توحید به این معناست که اول هر مهم ، باور و عمل بر توحید است و سپس‌در جهت توحید، توسل به وسائل.ینی به اولیای هدا می‌گوییم شما نمایندگان خدای کافی هستید .

در دستور زیارت جامعه ی کبیره هم امده: قبل از اینکه به حرم‌ان حضرت نرسیدی ۱۰۰ بار کلمه ی توحید ( الله اکبر) را تکرار‌ کنید تا به حرم برسید و آنگاه بع قرائت زیارت جامعه کبیره لب بگشایید.

۱
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
About Me
سلام علی آل یس
تا زمانی که انـسان تـوان شـناخت امام را نداشته باشد، سخن گفتـن از ظـهور او بی‌معناست. ظهور امام واقعه‌ای نیسـت که ناگـهان روزی اتفـاق افتد، بلـکه امـری اسـت کـه هـر روز در وجـدان مـؤمنان شیعی، حاصل مـی‌شود.
ظـهـور آینـده‌ی امـام مـسـتلزم اسـتـحاله‌ی قلـب انسان‌هاست و این ظهور تدریجی به ایمـان پیـروان و نفس وجود آنان بستگی دارد.

ما نیز معنـای انتـظار را نارضـایتی از وضـع مـوجود و تلاش جهت بهبود اوضاع می‌دانیم.

و ایـن بـهانـه‌ای شـد تـا بـامــدد ربّ مــنّان در سـال 1388در کانونی با نام متبرک «کانـون مـهـدویت تسنیم» با هــدف اعـتلای اسـلام و تلـاش در جـهت تعجیل فرج گرد هم آمدیم.

نــام کــانون را بــا الــهام از آیـه‌ی 27 سوره‌ی مبارکه مطففین (وَ مِـزَاجُهُ مِن تَسْــنِیمٍ عَـیْنًا یَـشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ) "تسـنیم" برگزیدیم تا بکوشیم مصداقی از معنای آن و همچون آن چشمه‌ی جوشان باشیم.

سعـی بر ایــن بود که مهــارت‌های مخـتلفی برای منـتظران آن حضــرت تبــین و تفــسیر شود. کانون فرصــتی‌ست برای اعـلام حــضور هـر مـنتظری که خــواهان به ســر آمدن ایــن انتـظار است تا به هر نحوی که می‌تواند در جهت تحقق اهداف انتظار بکوشد.
و به انتظار تو دیگر ننشـستیم، یا علــی گفتیم و به امید آمدنتان ایستادیم،
باشد که قبول درگاهتان افتد.

__________________________

- هنر آن است که فردی بی‌هیاهوهای سیاسـی و خودنمایی‌های شیــطانی بــرای خــدا به جهاد برخیزد و خــود را فــدای هــدف کند، نه هوی و این هنر مردان خداست.
امام خمینی (رحمة الله علیه)

- هرچه زمان می‌گــذرد، تجــمع اصــحاب حــق را، "واجب‌تر و فوری‌تر" احساس می‌کنم.
امام خامنه‌ای (مدّظله العالی)

دستان مشــتاقت را به گرمـی می‌فشــاریم، اینجا کانون مهدویت تسنیم.

بسم الله الرحمن الرحیم:
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان