امام مهدی(عج)موجود موعود/10

بسم الله الرحمن الرحیم

ارتباط با امام عصر (عج)

ضرورت ارتباط با امام عصر

حیات انسانی و معقول بشر در گرو پیوند با حقایق وحیانی قران است.زیرا وحی تنها عامل زندگی بخش بشر است و پیروی از دستورها و آموزه های آن،زمینه ساز باریابی به زندگی معقول و مطلوب است.وعترت پیامبر هم که یکی از دوگوهر گرانبهای به جا مانده از رسول گرامی است،همتای قران و همدوش ان است.برهمین اساس احکامی که دوباره ی قران ثابت است درمورد عترت هم ثابت خواهد بود.از این رو ارتباط با امام عصر نیز زندگی بخش و تامین کننده حیات معقول و مطلوب ادمی است ونبی اکرم،عدم پذیرش ولایت معصوم زمان را مایه ی مرگ جاهلی برشمرده اند. 

چگونگی ارتباط با امام زمان (عج)

تشرف بی واسطه و مستقیم به محضر امام عصر لیاقت و شایستگی های ویژه میخواهد. هر خارق عادت یا کرامتی که به دست ناشناسی صورت می‌گیرد یا فیضی از ناحیه او به دیگران می رساند، از سر چشمه فیض های امام عصر است، اما چنین نیست که آن ناشناس وجود مبارک ایشان باشد، بلکه آن حضرت شاگردان صالحی دارد که به امر ایشان گره از کار دیگران باز می‌کنند.

انجام دادن مستحبات و اعمال صالح به نیابت از آن حضرت و اهدای ثواب آن به ارواح طیب عترت از بهترین راه‌هایی است که می‌تواند ارتباط انسان با آن وجود مبارک را تامین کنند، و بهترین حالت چنین نیابتی این است که انسان در مقابل عمل خود خواسته ای از امام نداشته باشد،چون از قدر عملش کم می کند.زیرا خواسته های مابه اندازه ادراک ما است و ادراک ما محدود است.پس مطلوب ما نیز محدود خواهد بود. بنابراین بهتر است که به پیشگاه آن حضرت چیزی را پیشنهاد ندهیم و در انتظار عطای او باشیم.

از دیگر آداب حسنه در ارتباط با امام عصر (عج) ادب برخاستن به احترام نام مبارک ولی عصر است.


 ادعای بابیت و سفارت از ولی عصر(عج)

 ارتباط با امام زمان آرزوی هر منتظر مشتاق است و باعث افتخار هر صاحب معرفت، اما این کالای گرانبها همواره به مدعیانی مبتلا بوده که ادعای ارتباط با امام زمان را وسیله دستیابی به اهداف خود قرار داده و راهزن مومنان مشتاق اما ساده دلی شده‌اند که دائما تشنه رسیدن خبری از امام زمان هستند.

 دو واژه بابیت و سفارت درباره کسانی به کار می رود که مدعی رابطه با امام عصر بوده و ادعا می‌کنند که از امام دستورهایی به آنها رسیده است و این آموزه ها برای او و آنانی که این سخنان را از وی می‌شنوند، حجت شرعی و دستوری الهی است.

 میان این دو معنی از بهره مندی و ارتباط با امام معصوم و ادعای بابیت و سفارت، فاصله زیادی است که بر اهل بصیرت پوشیده نیست.

 در عصر غیبت کبری، برای رهایی از بی سر و سامانی و نجات از بلاتکلیفی از سوی ائمه امت اسلامی به اطاعت از فقیه جامع شرایط مأمور و موظف گردیده است.

 نه خواب و رویا و نه ادعای ارتباط و تلقی ارشاد از امام معصوم هیچ کدام در تعیین تکلیف عملی جامعه ارزش و اعتباری ندارد، زیرا اولا امت اسلامی به تبعیت از آن امر نشده‌اند، و ثانیاً هیچ قانونی برای اثبات صدق رویاهای ادعاها وجود ندارد.


وظایف منتظران در آینه دعای مهدوی

بزرگترین معلم انتظار راستین، امام موجود موعود منتظر است و دعای دلنشین اللهم ارزقنا توفیق الطاعه بیانگر مجموعه وظایف فرد و جامعه منتظر است که در ادامه به بیان آنها می پردازیم.


 وظایف شخصی منتظران در دو حوزه امور شخصی و حوزه اجتماعی و سیاسی بیان شده است.


امور شخصی

الف) هر منتظری باید اهل پیوند با خداوند باشد و ضمن درخواست روزی ویژگی های زیر، برای درونی کردن و استقرار این صفات در خویش تلاش کند: ۱)توفیق طاعت: منتظر واقعی هم اهل اطاعت خدا پیامبر و امام معصوم است و هم توفیق چنین فرمانبری را از خداوند می‌خواهد.

دوری از معصیت: زیرا که گناهان موانع مسیر حرکت به سوی خدا و مهمترین عامل سقوط انسان اند.

نیت خالصانه: اصلاح انگیزه اعمال و خلوص هر چه بیشتر از وظایف اهل انتظار است.

شناخت محرمات الهی: ترک گناهان شدنی نیست مگر با شناخت چیزهایی که خداوند با حکمت خود بر بندگانش حرام کرده است.


ب) انسانی که در انتظار کریم ترین انسان های عصرش به سر می‌برد، باید از خداوند حفظ کرامت خود را طلب کند و در تحقق این خواسته از پای ننشینند: ۱)درخواست هدایت تکوینی خاص: آنچه مایه کرامت جان آدمی است، هدایت یافتن به نور دین الهی و حفظ تقوا است. ۲)درخواست استقامت در مسیر هدایت: مبادا پس از زمان اندکی، با غفلت از حق و روی آوردن به هوا و امیال خویش از جاده هدایت به بیراهه ضلالت افتد.


ج) از آنجایی که زبان نمایانگر عقل و اندیشه انسان است، توفیق نیک گفتاری زبان و صیانت از آن برای اهل انتظار ضروری است:

۱) سخن صائب گفتن:جز از سر راستی سخن نگوید

۲)حکیمانه سخن گفتن:دوری از سخنان بی محتوا و بی فایده


د) قلب انسان منتظر ظرف مبارکی است که حر مظروفی شایسته آن نیست:

۱)کسب نورعلم

۲)کسب نور معرفت:به علمی اطلاق میشود که با تمییز کامل معروف از غیر خود و ادراک خصوصیات ان همراه است.



امور اجتماعی و سیاسی


الف)حوزه امنیت اقتصادی

۱) دوری از اموال و درآمدهای ناسالم و نامشروع

۲)پرهیز از درآمدهایی که حلال یا حرام بودن آنها مبهم و نامشخص است


ب)حوزه امنیت اجتماعی

۱)دوری از ظلم در همه ی مراتب:ضایع کردن یا ادا نکردن حقوق صاحبان حق معنای حقیقی ظلم است،خواه حق خود باشد یا دیگران.

۲)اهل انتظار راستین هرگز هیچ حقی را از صاحب حق به سرقت نمی برند.

۳)دوری از فجور: وقتی به مقتضای تقوا و اعتدال اخلاق انسانی عمل نشود و فسق و گناه آشکار گردد فجور رخ می نماید.

۴)دوری از خیانت: خیانت یعنی برخلاف عهدی که تکوینی و تشریعی از کسی توقع می‌رود یا به آن موظف شده است، کاری کند یا نیتی داشته باشد.

۵) گوش نسپردن به لغو: هر سخن یا عملی که بی ثمر بوده و از پشتوانه فکری برخوردار نباشد، لغو است.

۶) پرهیز از گوش سپردن به غیبت: که باعث کدورت روح انسان و تضییع قابلیت هدایتی است.

۱
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
About Me
سلام علی آل یس
تا زمانی که انـسان تـوان شـناخت امام را نداشته باشد، سخن گفتـن از ظـهور او بی‌معناست. ظهور امام واقعه‌ای نیسـت که ناگـهان روزی اتفـاق افتد، بلـکه امـری اسـت کـه هـر روز در وجـدان مـؤمنان شیعی، حاصل مـی‌شود.
ظـهـور آینـده‌ی امـام مـسـتلزم اسـتـحاله‌ی قلـب انسان‌هاست و این ظهور تدریجی به ایمـان پیـروان و نفس وجود آنان بستگی دارد.

ما نیز معنـای انتـظار را نارضـایتی از وضـع مـوجود و تلاش جهت بهبود اوضاع می‌دانیم.

و ایـن بـهانـه‌ای شـد تـا بـامــدد ربّ مــنّان در سـال 1388در کانونی با نام متبرک «کانـون مـهـدویت تسنیم» با هــدف اعـتلای اسـلام و تلـاش در جـهت تعجیل فرج گرد هم آمدیم.

نــام کــانون را بــا الــهام از آیـه‌ی 27 سوره‌ی مبارکه مطففین (وَ مِـزَاجُهُ مِن تَسْــنِیمٍ عَـیْنًا یَـشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ) "تسـنیم" برگزیدیم تا بکوشیم مصداقی از معنای آن و همچون آن چشمه‌ی جوشان باشیم.

سعـی بر ایــن بود که مهــارت‌های مخـتلفی برای منـتظران آن حضــرت تبــین و تفــسیر شود. کانون فرصــتی‌ست برای اعـلام حــضور هـر مـنتظری که خــواهان به ســر آمدن ایــن انتـظار است تا به هر نحوی که می‌تواند در جهت تحقق اهداف انتظار بکوشد.
و به انتظار تو دیگر ننشـستیم، یا علــی گفتیم و به امید آمدنتان ایستادیم،
باشد که قبول درگاهتان افتد.

__________________________

- هنر آن است که فردی بی‌هیاهوهای سیاسـی و خودنمایی‌های شیــطانی بــرای خــدا به جهاد برخیزد و خــود را فــدای هــدف کند، نه هوی و این هنر مردان خداست.
امام خمینی (رحمة الله علیه)

- هرچه زمان می‌گــذرد، تجــمع اصــحاب حــق را، "واجب‌تر و فوری‌تر" احساس می‌کنم.
امام خامنه‌ای (مدّظله العالی)

دستان مشــتاقت را به گرمـی می‌فشــاریم، اینجا کانون مهدویت تسنیم.

بسم الله الرحمن الرحیم:
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان